HOME FORUM Wandelgebieden Cape Wrath Trail

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Ik gebruik hem iedere dag van en naar het werk. Uiteraard niet waterdicht, maar kan echt wel wat regen hebben zonder doorweekt te geraken (vooralsnog is dat ook nog niet gebeurd), meestal met een fleece en een gewoon hemd onder aan. Op geen enkel moment last gehad van windkoude, en ik werk nochtans in het tochtgat aan Brussel-Noord. Het grote voordeel is dat hij echt wel goed ademt, wat goed uitkomt voor iemand die redelijk vlot zweet zoals mezelf.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Dat bedoel ik niet. Als ik zie dat ik boven 0 niet meer nodig heb dan een T-shirt en mogelijk een windshirt, dan lijkt deze mij voor mij oncomfortabel warm. En als je van jezelf al zegt dat je makkelijk zweet en wetende dat door te zweten het lichaam eigenlijk wil zeggen dat je zelf te veel warmte produceert, dan …

Klaas B
    Bijdrager

Misschien probeer ik me inderdaad overmatig in te dekken tegen koude terwijl daar mogelijk geen nood aan is, daar heb je gelijk in. Ik zou ook kunnen opteren om de twee fleeces te houden, de softshell  (en hardshell) thuis te laten en een lichtere jas, genre http://www.asadventure.com/benl/arc-teryx-jas-beta-hybrid-3355c52032?id_colour=4324 op de kop tikken om mee te nemen?

Woubeir
    Bijdrager

Ik zou dan denk ik eerder de zware fleece thuis laten en de softshell mee nemen.  Is maar iets zwaarder, zouden qua statische, pure warmte vergelijkbaar zijn, maar de softshell is windresistent en de fleece niet. Als je de regenjas thuis zou laten en voor een lichtere zou gaan, kan je echt een lichte daarvoor nemen en ook nog eens windshirt. Dat laatste kan je dan meestal dragen (zorg dat de R1 er ook onder kan) terwijl de regenjas alleen nodig is vanaf echte regen en voor de rest in de rugzak kan blijven.

Klaas B
    Bijdrager

Qua lichter type, lijkt dit me wel ideaal te zijn: http://www.weare-shop.nl/marmot-essence-regenjack-blauw-groen-fid-61036.html?pa=1&i=96

Voor het windshirt ga ik beneden eens m’n licht opsteken (ik woon boven een adventure store, Kariboe) aangezien ik bij AS Adventure op de website niet onmiddellijk iets vind.

Bedankt voor de tips alleszins!

Woubeir
    Bijdrager

Ah daar.

Nu, lang geleden dat ik er nog geweest ben. Wat is je budget eigenlijk want de ene windshell is de andere niet en de eigenschappen zijn dan ook anders ?

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Lichte windshirts/shells ga je eerder terugvinden in een loopwinkel. Er is hier trouwens al ergens een interessante draad over windshirts.

Wat kledij betreft voor Schotland, neem ik zelf het volgende mee:

Basislaag: 1 longsleeve baselayer (mix van merino & nylon) met kraagje & korte rits / 1 shortsleeve poloshirt: kan eventueel over elkaar worden gedragen, indien nodig.
    Middenlaag: 1 100 weight-fleece. In de meeste omstandigheden neem ik zelden een fleece mee, maar een fleece houdt je relatief warm indien nat. / 1 windshirt / 1 donsjas (+- 100g dons volstaat voor mij).Derde laag: 1 hardshell.

Wat kousen & boxershorts betreft kan je er gerust twee meenemen. Ik wissel elke dag van kousen & ondergoed om ze uit te wassen & te laten uitdrogen. Meer is écht niet nodig.
    Sealskinz-kousen neem ik ook altijd mee, maar dan eerder als kamp’schoenen’. Ik gebruik niet-waterdichte trailrunners (om redenen zoals hier al eerder beschreven) & draag Sealskinz exclusief in kamp (zo weinig mogelijk dus).

Misschien kan je kiezen voor een type approach-schoen: die houden (in het kort) het midden tussen een klassieke wandelschoen & een trailrunner. Bestaan in waterdichte & niet-waterdichte varianten.
    Ik zou gaan voor niet-waterdichte schoenen. Lees dit artikel eens na om te weten te komen hoe je het best voor je voeten zorgt in eventuele continue natte omstandigheden: http://andrewskurka.com/2012/minimizing-the-effects-and-aftermath-of-wet-feet/

Ik zou ook geen twee broeken meezeulen. Dat lijkt me echt nergens voor nodig. Een zip-off broek kan handig zijn in Schotland, dat is persoonlijk. Het weer in mei daar kan erg warm of erg koud zijn.
    Een waterdichte broek is een must, al draag ik die zelden. De broek die ik verkies voor Schotland droogt zeer snel & een regenbroek gaat snel klam aanvoelen, vooral die lichte exemplaren.
    Een regenbroek wordt dan, bij mij, ook wederom vaak in kamp gedragen.

Denk in lagen. Beter meerdere lichtere lagen dan één dikke; veel versatieler en efficiënter.

Wat handschoenen betreft kan ik je nog aanraden om twee paar mee te nemen: een paar lichte merino-wollen liners & waterdichte wanten. Hoeft samen niet meer te wegen dan 80g maar is een enorm versatiele oplossing voor de handen.

Bovenstaande lijst is erg persoonlijk, en ik weet dat hij voor mij erg goed werkt. Waarmee ik niet wil beweren dat hij dé Schotland-lijst is, natuurlijk 🙂
    Maar elke gram telt, vooral op een ‘trail’ als het Cape Wrath-trail.
    Zoals hierboven getest, ga eens richting de Ardennen. Het stuk van de GR573 langs de Helle in de Hoge Venen geeft je een goed idee van hoe het er aan toe gaat in de moors van Schotland.

Eenderhoe, veel plezier en ook wel succes.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Al dan niet een communicatie middel zoals spot ed is een persoonlijke keuze. Persoonlijk zou die voor mij minder noodzakelijk zijn( -zo gevaarlijk is het terrein niet-) dan het meenemen van een gps voor het geval je met mist zit opgescheept.

Afhankelijk van het feit op je op schema kan blijven zou ik een deel Fisherfield en Letterewe Forest meepakken en eenmaal in ullapool het terrein links van de A835 te verkennen (en vanaf canisp oostelijk naar ben more assynt regio te gaan). Evt door een kort stukje bus te pakken die over die weg loopt. Mocht het weer goed blijven moet je eens overwegen om op suilven te slapen.

Woubeir
    Bijdrager

Misschien nog even toevoegen dat Marmot meestal niet achter zijn garantieregeling lijkt te staan en daarom alleen al zou ik minder geneigd zijn om van hun iets te kopen als er keuze is.

Klaas B
    Bijdrager

@Woubeir: Ik kijk in principe niet echt naar de prijs als het echt is wat ik zoek, aangezien het meestal toch gaan om zaken die meer een investering zijn dan een kost. Als ik het iets goedkoper kan houden, zal ik het natuurlijk niet laten. Maar ik heb er geen probleem mee om pakweg 300-400 EUR aan een kwalitatief goede, lichte hardshell bijvoorbeeld.

@Arne: Bedankt voor de lijst. Ik ga hem vanavond (nu op m’n werk) eens naast de mijne leggen ter vergelijking en dan iets gedetailleerder antwoorden. De tip van GR573 is wel interessant, ga ik zeker in overweging nemen ter voorbereiding van m’n trip.

@Ivo: Bedankt voor de feedback ivm eventuele (nood)communicatie. In dat geval ben ik misschien inderdaad beter af met een GPS. Die kan ik voorlopig sowieso wel lenen bij vrienden en ik heb een batterij (die ik kan gebruiken voor zowel GPS als smartphone op te laden).

Het terrein ten noorden van Ullapool schijnt inderdaad een heel knap landschap te zijn. Alleen heb ik hiervan voorlopig geen kaart (deze staan immers niet op de kaarten van Harvey Maps). Moest ik die alsnog vinden, is het zeker een optie om die route te nemen en dan terug in te pikken rond Ben More Assynt.  Nu, zoals je zelf zegt, zal het ook afhangen van hoe m’n schema aan zal leunen bij de realiteit.

Woubeir
    Bijdrager

Persoonlijk zou ik dan eerst kijken naar de windshell (het laatste model van de Arc’teryx Squamish is nu de referentie, maar kost dus 140€ (voor het model met kap) en heb ik hier nog niet gezien). Voor een regenjas kan je dan wel nog iets licht vinden van ± 150€.

Klaas B
    Bijdrager

Die Squamish ziet er enorm interessant uit, fantastische reviews en qua gewicht twee keer niets. Ik kan hem bestellen via bergzeit.be, leveren ook gratis vanaf 50 EUR. Voor de regenjas vind ik vooralsnog in de gewichtsklasse van die Marmot Essence niet onmiddellijk iets vergelijkbaars. Ik ga er alleszins nog eens een nachtje over slapen en dan de knoop doorhakken wat ik precies koop. Thanks!

Klaas B
    Bijdrager

@Ivo: Ik heb net je suggesties ivm Fisherfield en Letterewe Forest eens op kaart bekeken. Als ik er een kaart voor vind, lijkt het mij mogelijk om ofwel na Kinlochewe Loch Marie via de noordelijke oevers te volgen om dan binnendoor te steken naar Fionn Loch en daarna Loch na Sealga om via dat landmark terug aan te sluiten op mijn vast traject bij Shenavall Bothy. Een tweede optie (maar dan sla ik wel Letterewe over) is van Shenavall Bothy westwaarts trekken naar Fisherfield om dan noordelijk aan te houden tot ik op de A832 kom en van daaruit liften naar Dundonnell (is toch alleen maar asfaltweg en ik ben geen purist) om van daaruit de laatste kilometers naar Inverlael af te leggen. Zou mij wel gemakkelijk een dag extra kosten vermoed ik, dus krijg het alleen gedaan in ideale omstandigheden.

Nu, zelfs als ik het niet doe ziet het er mij wel een gebied uit waar ik nog wel eens terug heen wil trekken, al is het maar om een paar munros over de knie te leggen. 🙂

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ha Klaas, ik zat even te denken of ik nog iets in zou brengen en doe het toch maar:

Allereerst: erg verstandig om met kracht- en stabiliteitstraining bezig te zijn. Wandelen op het vlakke is totaal anders dan met rugzak op ongelijk terrein. Met dergelijke training kan je dat deels ondervangen. Dit is iets wat meer ambitieuze wandelaars zouden moeten doen. Vergeet echter niet dat als je kilometers wilt gaan vreten je ook dit moet trainen. Uiteindelijk zul je zo specifiek moeten voorbereiden. 30 km met bepakking door de Ardennen moet je makkelijk(!) lukken in de voorbereiding? Je moet niet onderschatten wat het offroad terrein in de Highlands met je doet en wat het met je max. dagafstanden doet. Maak ‘noodplannen’ naar bushaltes(met tijden) of bothies.

Kijk ook eens breder dan de CWT: er zijn zoveel mooie bergruggen en toppen waar de trail niet langs gaat. Neem extra kaartmateriaal mee voor enkele veelbelovende toppen. Doe je dat niet? Boek dan maar direct een tweede vakantie waarin je het ongedane werk afmaakt (mijn ervaring).

Ivo geeft aan dat SPOT’s etc erg persoonlijk zijn. Veel andere wandelaars die ik ontmoet zijn er erg over te spreken(jaloers). De hoeveelheid mensen die hun route aanpassen aan ongeruste familie is aardig groot. Dat wil je niet. Mijn gegeneraliseerde mening: behalve als je zelf én je familie gewend is dat je zulke tochten maakt zou je kunnen overwegen om geen SPOT mee te nemen. De (relatief) lage kosten zijn het waard.

Wees voorzichtig met de hoeveelheid kleding die je schrapt. Enig idee wat drie dagen regen en wind met temperaturen net boven het vriespunt met je isolatie doet?

In ieder geval veel plezier gewenst 🙂

Woubeir
    Bijdrager

I.v.m. een Spot of zo: leer diegenen die achterblijven ook de beperkingen van welk systeem je dan ook neemt. Want te vaak hoor ik bvb. van onterecht opgezette reddingdacties omdat de achterblijvers niets hoorden op een afgesproken ogenblik en dat terwijl de eigenlijke gebruiker gewoon een ‘alles OK’ had gestuurd, maar niet wist dat die boodschap nooit was doorgekomen. Het blijft een gewoon hulpmiddel dat ergens kan falen, en geen wondermiddel.

En over kleding schrappen: ‘te veel’ is zelden goed. Of het nu schrappen is, of meedragen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.