HOME FORUM Materiaal en techniek Budget- tent

Tags: ,

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Niet specifiek hier, maar als ik op een ander forum sommige topics lees, denk ik dat sommigen denken dat het de bedoeling van een trektocht is om een zo licht mogelijk rugzak te hebben.

Zo licht mogelijk gaan, kan inderdaad het doel op zich niet zijn, maar het gewicht is natuurlijk wel een factor waar best rekening mee wordt gehouden. Bv. 1 kg extra in de rugzak met 1250 stappen per kilometer en 20 km/dag komt neer op 25 TON extra per dag dat je lichaam te verwerken krijgt. En ja, ik kan uit ervaring spreken en dat geeft echt een heel verschil.

@Lukasb

wij hebben toevallig ook een familietent van Quechua en die waterdichtheid van 200 mm/uur is, hoewel wel vreemd uitgedrukt, tot nu toe geen enkel probleem geweest (en ook met voldoende regen).

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Wat betreft de tent:

ik heb zelf als ‘beginner’ om budget-redenen de eureka spitfire duo die genoemd werd door LFone: een lichte tent, die ook als student te betalen is. Vanzelfsprekend zijn er veel tenten die technisch veel beter zijn (maar daar zit dan waarschijnlijk ook een prijskaartje aan of je merkt het in het gewicht lijkt me zo). Ik las net in de reactie van Debbie dat de waterkolom van de eureka spitfire niet optimaal is en wil daarom even mijn persoonlijke ervaring met deze tent met jullie delen: ik ben met deze tent in Schotland en Engeland geweest en we hebben aardig wat nachten regen gehad en zelfs een keer 12 uur lang non-stop regen en we zijn – tot nu toe 😉 – altijd droog gebleven in deze tent. Wel aardig wat condensvorming, maar dat vind ik wel te overzien. Nogmaals, ik heb lang niet zo veel ervaring en kennis van het hiken als de meesten hierboven, maar ik denk niet dat een goedkoop licht tentje per definitie ‘slecht’ is. Je kunt er wellicht in ieder geval je studententijd mee vooruit en daarna op iets anders overgaan.  Succes ermee!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Voor het beoogde gebruik voldoen de vermelde Quecha en andere tenten normaal gezien zonder probleem. Enkel op langere termijn zal de duurzaamheid wellicht minder zijn dan duurdere tenten. Daarvoor betaal je dan ook die lagere prijs.

Nog een tent die aan je eisen voldoet is bijvoorbeeld de Wild Country Coshee 2 uit de budget lijn van Terra Nova.

Een 2e hands tent kopen kan bedrogen uitkomen als je niet weet op wat je moet letten bij de aankoop. Ik zou nooit een tent met PU-gecoat buitendoek kopen vermits dat niet meer goedkoop valt te behandelen na UV-degradatie. Als je de 2e hands markt afschuimt, zoek dan een tent met silicone gecoat ripstop nylon als buitendoek. Dit doek is sterker en kan je wel nog relatief gemakkelijk behandelen om de waterdichtheid op te smukken. Vraag steeds aan de koper of je wat water op de tent moogt sproeien en bekijk hoe goed er nog druppels afparelen. Als dit nauwelijks nog gebeurd en het doek lijkt het water op te slorpen, zie je beter af van een aankoop of mag je héél sterk afdingen op de originele prijs.

Voorts merk ik dat er hier verwarring bestaat over de 200mm/u water die Decathlon vermeldt bij de waterdichtheid. Dit cijfer heeft niks te maken met de waterkolom van het buitendoek. Die zal zonder problemen boven de 1500mm norm zitten, ook al vermeldt Decathlon dat cijfer nergens. Die 200mm/u betekent dat men de tent onder een douche zet waaruit men 200mm water per uur oftewel 200l/m²/u laat regenen (wat in werkelijkheid overeenkomt met een ferme wolkbreuk die je zelden of nooit in de praktijk zult meemaken). Het doel hiervan is om de waterdichtheid van de ritsen en naden te testen, niet om de waterdichtheid van het doek zelf na te gaan. En die test voert men wellicht enkel met een paar eerste productiemodellen uit, niet met elke geproduceerde tent. Dus die test en 200mm/u die daar vermeld staat mag je best zien als verkoopspraat om de klant wat meer vertrouwen aan te smeren. Maar dit maar even ter zijde.

Wat de slaapzak betreft. De gemiddelde minimum temperatuur in de zuidelijke helft van Zweden op 500m hoogte in juli en augustus bedraagt een 6 à 7°c. De T2.5% (bekijk artikel over winterbestemmingen voor de betekenis hiervan) bedraagt ongeveer 0°c. Op zeeniveau liggen die waarden een 3-tal graden hoger. Dus een slaapzak met een comforttemperatuur ruwweg rond 5°c lijkt me beter passen en als je echt de bergen in zou gaan ga je naar een comforttemperatuur van 0°c of lager. Maar uiteraard speelt je slaapmatje ook nog een grote rol, net als je eigen lichaamswarmtehuishouding (kijk maar naar Sven, onze heel warme slaper) en dat kunnen we hier helaas niet rieken.

Met je beperkt budget blijft je keuze nagenoeg beperkt tot synthetische slaapzakken. Negeer bij synthetische slaapzak altijd vermelde comforttemperaturen want deze zijn altijd compleet onrealistisch! Voor rond een comforttemperatuur van een 5°c uit te komen zal je toch naar een synthetische slaapzak met een totaal gewicht van rond 1kg of nog wat meer moeten zoeken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

In onderstaand document vind je op blz 34 een tabel die enige houvast geeft
    om een inschatting te maken van het temperatuurbereik van een synthetische slaapzak afgaand op het gewicht.
    Wat overeen komt met advies van Joery

Klik om toegang te krijgen tot Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Lisanne, ik ben misschien te voorzichtig. Uiteindelijk is het de praktijk die uitwijst hoe goed een tent is. Terechte opmerking!

Interessante topic, ook voor mij. Bedankt aan alle bijdragers. 😉

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Die 200mm/u betekent dat men de tent onder een douche zet waaruit men 200mm water per uur oftewel 200l/m²/u laat regenen (wat in werkelijkheid overeenkomt met een ferme wolkbreuk die je zelden of nooit in de praktijk zult meemaken).

Maar wie weet hoeveel dat 200 mm/u is en waar dit mee overeenkomt ? Weinigen denk ik.

Trouwens, ik heb inderdaad al in een tent van Quechua gezeten waarvoor ook die 200mm/u geldt, en wij hebben een keer toch met lekke naden gezeten.

Voor rond een comforttemperatuur van een 5°c uit te komen zal je toch naar een synthetische slaapzak met een totaal gewicht van rond 1kg of nog wat meer moeten zoeken.

In onderstaand document vind je op blz 34 een tabel die enige houvast geeft
    om een inschatting te maken van het temperatuurbereik van een synthetische slaapzak afgaand op het gewicht.
    Wat overeen komt met advies van Joery

http://www.mammut.ch/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf

Op basis van die tabel lijkt het me zelfs zekerder om naar 1500 g te gaan voor een budgetslaapzak.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Vroeger had ik een T3 ultralight tentje van de Decathlon. Model verkopen ze niet meer. Dat tentje heeft in de Pyreneeën toch redelijke stromen met vlag en wimpel doorstaan. De stormvastheid van een tent hangt veel af of je de tent goed opgesteld hebt en of je de scheerlijnen onder de correcte hoek vastgezet hebt.

Als je op budget zit is zo een tent van de Decathlon een goed begin. Deze zal misschien niet zo lang meegaan als andere, duurdere, tenten. Maar tegen dan ben je student af en is budget een minder groot probleem.

Alpkit zou een goede slaapzak voor je hebben, prijs kwaliteit gewijs. Maar op de moment zit Alpkit met productie problemen die niet direct opgelost gaan worden.

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.