HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen "Boil-In-Bag" zakken?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Ik heb onlangs besloten om eens een keer te gaan proberen mijn eigen gedroogde maaltijden samen te stellen voor op mijn trekking. Nu na wat gezocht te hebben wat ik juist allemaal zou willen aankopen, vind ik maar heel moeilijk hetzelfde soort zakken zoals de standaard “freezer bag cooking zakken” waarin gekochte maaltijden kunnen worden gemaakt door er gekookt water bij te voegen. Wel, hier in België toch alleszins niet. In de Verenigde Staten uiteraard wel maar ze versturen niet naar Europa.  Ik heb er ook eentje gevonden uit Nederland, het bedrijf waar ook Adventue Food mee samenwerkt blijkbaar, maar daar moet ik ze per 100 bestellen en ik zoek ook nog ergens een goedkopere variant uiteraard 🙂 ik vind er redelijk weinig over, of ik zoek met de foutieve zoektermen, kan ook natuurlijk! Iemand tips over waar ik ze kan krijgen of hoe ik ze beter zou kunnen vinden? Of met welke soort zakken kan het allemaal 🙂

Alvast bedankt!

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Ooit heb ik zelf geprobeerd om in kwalitatieve diepvrieszakjes mijn zelfgedroogde maaltijden te laten wellen – zoals ik toen ook las op de website van freezerbag cooking nu
    https://trailcooking.com/trail-cooking-101/freezer-bag-cooking-101/

Daarin staat uitgelegd dat je water nabij het kookpunt gewoon in de diepvrieszak bij je maaltijd moet doen en laten wellen. Dat werkt (als de maaltijd snel hydrateerbaar is).
    Maw je hoeft daar geen speciale zakken voor te kopen.
    Een andere vraag is, of dat zo gezond is. Ik ga ervan uit dat er door verhitting meer ‘plastiek’ in je eten terecht komt. Of dat ook zo is, laat ik aan de kenners over.
    De zakken waarin de gevriesdroogde maaltijden zitten (zoals Adventure Food) zijn ook uit plastiek gemaakt of die minder schadelijk zijn laat ik ook aan de kenners over.

Zelf verpak ik mijn gedroogde maaltijden gewoon in zakjes (die ik hergebruik) maar verwarm ze in mijn kookpotje.

Je zou ook gewoon een aantal gevriesdroogde maaltijden kunnen kopen, opeten en de zakken afwassen en hergebruiken. Lijkt me de gemakkelijkste manier.

Misschien zijn ook siliconenbewaarzakjes een oplossing. Maar het komt vroeg of laat eigenlijk altijd op afwassen neer 🙂

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.