HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen bivak in de sneeuw

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

We hebben onlangs in de sneeuw een korte trektocht in de Jura gelopen met een pulka. Het was bedoelt als uitprobeersel en om te kunnen inschatten wat het betekent om in de winter bivaktochten te doen, of het nu dàt wel is, of we wel het goede materiaal hebben en indien niet wat dan, of dat het niet te lastig is, of pulka trekken leuk is of afbeulen, of slapen en koken te doen is, sneeuwschoenen, gewicht,…allez een eerste ervaring, met in het achterhoofd ooit zo’n tocht te doen in Scandinavië.

Er is hier een pak ervaring aanwezig en ik consulteer regelmatig de pagina’s maar ik heb toch nog een aantal vragen waarbij jullie me zeker kunnen helpen:

– de eerste nacht was de tent nat binnenin (onder de matjes) en ondanks goed gerief (Exped 7 synth) heb ik het ’s nachts koud gehad. Hoe doen jullie het om ervoor te zorgen dat er geen nattigheid in de tent komt. Ik denk condens en wat sneeuw van de schoenen. De tweede nacht hebben we van die rescue zilverpapierachtige dekens onder de matjes gelegd en dat hielp wel gedeeltelijk.

– ’s avonds van zo gauw de zon achter de bergen verdwijnt, is het pokkekoud en dan kan je alleen maar je nest induiken. Ik hoopte om toch nog iets te kunnen doen, beetje buitenzitten, vuurtje stoken, e.d. Eén dag is dat natuurlijk niet erg, maar als dit elke dag moet, worden het nogal lange nachten.

– koken: de wind was zo ijzig dat het koken een kleine marteling was. De pakjesvoeding was ook onmiddellijk koud. Zijn hier tips voor. Kan koken in de tent? Hoe doen jullie dat?

– de laatste nacht had het veel gesneeuwd en ’s ochtends nog (je kent dat wel horizontaal vliegende sneeuw, bijna white out.) Wat doe je als zoiets een paar dagen aansleept? Blijven liggen?  Wat doe je dan om te eten en drinken?

Alla food for thought, laat jullie bemerkingen maar komen.

Bendekoulijder

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1050

Ha, heel herkenbare zaken. Enkele tips:

• Wij gebruiken een alu-matje extra onder onze Synmat/TaR Prolite: biedt veel extra isolatiewaarde (ook als je een leegloper zou hebben…) en zorgt ervoor dat je matje niet nat wordt. Die overlevingsdekens hebben weinig nut qua isolatie (geleiden ook de koude) tenzij je ze bovenop je matje legt.
    • Wij koken altijd in onze voortent terwijl onze benen in onze slaapzak zitten. Een donsjas doet ook wonderen. Op die manier houden wij het comfortabel warm. Tijdens het koken moet je wel goed ventileren, dus tenminste de voordeur wat open zetten (hangt van wind en neerslag af hoever je gaat daarin).
    • Slecht weer kan inderdaad een domper zijn. In Noorwegen zijn wij er altijd doorgegaan maar soms was het wat op het randje. Zeker extra leesvoer en een spel kaarten meenemen om je tijd te vullen als je moet wachten tot de storm ligt of je weer iets ziet. Dat hoort erbij. Uitkijken naar een berghut kan ook handig zijn dan.

Groetjes,

Debbie

eric en finley
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Ik heb steeds met de motor op treffens gekampeerd dus had het voordeel dat ik genoeg kon meezeulen 🙂 maar als het erg koud was dan bracht ik water aan de kook en deed dit in een fles of van die rubberen warm waterkruiken en stopte deze 20 min voor het slapen gaan in de slaapzak zodat ik in een reeds voorverwarmde slaapzak kon kruipen 🙂
    Zo een kruikje weegt niet veel en neemt weinig plaats in…….

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Hi Bende,

Typische uitdagingen voor de winter 🙂

Wat betreft je slaapmat, ik zou ten alle tijden upgraden met een closed cell foam. Het hoeft niet veel te zijn, maar ik leg deze ook altijd onder mijn Downmat, het scheelt een hoop en dat merk je goed. Zelf heb ik een 9mm dik matje bij 2m lang, exact even breed als de Exped (Downmat 7 M UL), deze weegt in totaal 160 gram en kostte 18 euro. Behalve dat ik er zelf een mee neem verwacht ik dit ook van mijn tochtgenoot, mocht een van ons dan een lek hebben kan je beide closed cell foams op elkaar leggen en heb je allebei nog een prima nacht ipv serieuze onderkoelingsrisico’s. Tot slot zijn deze matten ook erg fijn om op te zitten in de sneeuw, verminderen ze dat je bij het oppompen van je Exped met je knieën kuilen in de tent maakt bij zachte sneeuw en nemen ze geen vocht op.

Kou na zonsondergang. Dit is inherent aan wintertrekkings, sterker nog, afhankelijk van je locatie kan dit in alle seizoenen het geval zijn. Oplossing is vrijwel altijd gelijk, alleen de mate is meer of minder: isoleren. In de winter duik ik direct na het opzetten van de tent en het koken mijn slaapzak in, ook al heb ik een dikke donsjas mee. Warm blijven is het makkelijkst, zodra je eenmaal goed koud bent kost het veel moeite om weer warm te worden. Tenzij je bereid bent een (hele) warme donsjas, donsbroek en donswanten mee te sjouwen is het in een beetje winterse omstandigheden (+/- min 15 tot min 30 met wind) echt niet zonder uit te houden. Overigens is het (afgezien van aurora kijken) toch niet zo’n lastige afweging om de slaapzak in te gaan, of wil je graag een sneeuwpop maken..? 🙂

Koken doe je in de voortent. In mijn geval niet vanuit de slaapzak, maar gewoon aangekleed in de opening van de tent zitten. Graaf hiervoor altijd een kuil in de voortent, dan kan je je benen kwijt en fatsoenlijk zitten in de deur van de binnentent. Zoals Debbie al aangeeft moet je wel goed verluchten! Wanneer het een lange zit is (voor 2 man in totaal 4 liter water plus water voor vriesdroogvoedsel, alles vanaf sneeuw tot kookpunt) pak ik daarna een siggfless met gekookt water met neopreen hoes mee de slaapzak in om weer op te warmen.

Het voedsel zelf is vrij makkelijk, ik heb hier zelfs bij -28C nog nooit problemen mee gehad. Water gewoon aan de kook brengen en de zakjes sluiten met de ziploc. Hebben ze geen ziploc dan zoek een andere leverancier van vriesdroogvoer. Verder zakjes uit de wind houden, maar dat is geen probleem in de tent. Je kan de zak ook onder je donsjas houden, maar ik vind het teveel moeite en soms zijn de zakjes van Real Turmat nogal scherp en bescherm ik liever de fragiele materialen van mijn donsjas/slaapzak.

Tot slot whiteouts, altijd gaaf 🙂 Ik heb ze zowel uitgezeten als doorlopen. Bij windsnelheden waarbij je amper nog / niet meer kan staan of de perspectieven om een andere reden ertoe wijzen dat je weinig afstand gaat afleggen loont het om het uit te zitten en een rustdag in te plannen, ten slotte kost het een hoop energie om in storm de tent af te breken en weer op te zetten. Wanneer je je in terrein en omstandigheden bevindt waar het lawinerisico aanzienlijk is, is het bij veel sneeuwval en/of sneeuwverplaatsing soms levensgevaarlijk. Inmiddels heb ik een aantal whiteouts meegemaakt, sommige meerdere dagen lang, en naarmate je dit soort tochten frequenter gaat ondernemen kan je vaardig en (mentaal) sterk genoeg worden om nog daadwerkelijk nuttige afstanden op een veilige manier af te leggen. Hiervoor heb je altijd een fatsoenlijke dubbellaags sneeuwbril nodig, een bivakmuts/trui met vergelijkbare mogelijkheid/combinatie van col en muts, hardshell broek, hardshell jas, scala aan serieuze handschoenen (afhankelijk van de temperatuur, of je de tent opzet, aan het lopen bent, etc). Bezuinig niet op handschoenen en neem altijd minimaal 3 paar mee op je wintertochten:

– Fleece/merino liners, niet winddicht (combinatie koud weer, geen wind en inspanning)
    – Winddicht & tenminste waterafstotend zonder isolatie (werkhandschoen waar je knopen mee moet kunnen leggen, ijsklimhandschoenen zijn ideaal) Gebruik je ook bij combinatie koude wind en grote inspanning.
    – Waterdichte handschoenen met isolatie (Wanneer bovenstaande niet warm genoeg meer zijn. Ook hiermee moet je fatsoenlijk een knoop kunnen leggen)
    – Optioneel een serieuze want, voor als het écht koud is of je bekend bent met slechte doorbloeding van je handen.

Houd al deze handschoenen ook ten alle tijden binnen handbereik, het wisselen moet eenvoudig en snel kunnen gebeuren en zo laagdrempelig mogelijk zijn.

Succes met het ontdekken van de winterhiker in jezelf 🙂

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.