HOME FORUM Materiaal en techniek beginnersadvies bij aankoop trekkingsgerief

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

In deze link wordt duidelijk waarom ik twijfel over die quilt. Mijn grootste vragen blijven de donsverdeling van die quilt dan, en de krapheid, terwijl ik veel beweeg in mijn slaap…(van de ene zijde op de andere)
    http://www.backpackingnorth.com/ultralight-makeover-change-your-bedding/

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Dat is een hammock-quilt. Voor de relevante is er dit: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilts-and-comforters

Sowieso is wel iets waar je tijd voor moet nemen en niet iets om snel te beslissen. Hoe zit het bvb. met de breedte van de Cumulus-quilts ?

FrankB
    Bijdrager

‘Hammock cuilt’ zegt me niks. Niet geschikt?

Taiga 480 (‘Hammock cuilt’) 77/51/1.87 725 gram 480 gram 850 cuin

QUILT 450 77/51/1.87 655 gram 440 gram 850 cuin
    http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/quilt-450?gid=53&vid=7
    maar die lijkt niet de rug te omvatten…

MT 500 80/55/2.08 (incl capuchon lengte) 885 gram (+30gr extra dons) 500 gram 700 cuin,

De MT is het meest ruime… maar het warmste? … en met 9 ons de zwaarste…

Woubeir
    Bijdrager

Geen rug is net de essentie van een quilt (als slaapzakvervanger). Een quilt voor in een hammock ( = hangmat) is toch weer net iets anders.

Je moet ook eens kijken naar hoeveel de grote 3 à 4 (dus tent, rugzak, slaapzak en slaapmat) elk afzonderlijk wegen ? ± 400 gram besparen op datgene dat je comfortabel door de nacht moet helpen, maar tegelijkertijd wel een tent van 3,8 kg meezeulen, heeft toch iets raars.

FrankB
    Bijdrager

@Woubeir: Die tent van 3,8 is een feit. Mijn oude 1,6 of 1,8 tentje heeft het gehad. Ik realiseer me de inconsistentie/ onevenwichtigheid/ luxe -maar dat was een keuze die ik maakte op basis van 3 personen – en een hond erbij in de luifel in de toekomst… en ook nog ander voordelen… zoals bij regen).
    Extra besparen op andere zaken bij 2 personen is dan nog belangrijker, als er al 1 kilo teveel tent is…. (of meer voor de dure nylon buitentent/muskietgaas binnentent liefhebbers)

Is die quilt met Synmat UL7 al met al te prefereren boven de MT500 denk je (als ‘zijslaper verdeel ik mijn gewicht over de kamers van de mat minder)? Kan ik me omdraaien in die (andere) quilt terwijl de slaapmat op de grond blijft?

FrankB
    Bijdrager

ps
    Ik maak me wel ernstig zorgen of die hond misschien gaat krabben aan de luifel 😉

FrankB
    Bijdrager

We gaan een test in de Ardennen ofzo ondernemen met hond erbij….

Woubeir
    Bijdrager

Die tent van 3,8 is een feit. Mijn oude 1,6 ofzo tentje heeft het gehad. Ik realiseer me de inconsistentie/ onevenwichtigheid/ luxe -maar dat was een keuze die ik maakte op basis van 3 personen – en een hond erbij in de luifel in de toekomst).

Dat is zo inderdaad.

Extra besparen op andere zaken bij 2 personen is dan nog belangrijker, als er al 1 kilo teveel tent is…. (of meer voor de dure nylon buitentent/muskietgaas binnentent liefhebbers)

Juist. Maar dan moet je ook zien waarop en ik weet niet of je dat percé moet doen op je slaapsysteem. Een goede nachtrust is gewoon cruciaal en dan plots een quilt nemen i.p.v. een slaapzak om gewicht te besparen, lijkt mij persoonlijk zo geen goed idee. Bijna iedereen die dat doet, neemt net zijn tijd om bij die overstap de juiste quilt te kiezen.

FrankB
    Bijdrager

@Woubeir: bedankt wederom.
    De Liteline 400 met 18 euro extra 850 dons toegevoegd en > 1 ons minder gewicht blijft toch aantrekkelijk. Maar ik denk mijn gevoel (en jou advies) goed te volgen met mijn keuze voor de MT500… ook al denk (lees) ik en twijfel dus 😉

Woubeir
    Bijdrager

De evolutie naar lager gewicht is iets dat je met zowel geduld als verstand moet aanpakken. Uiteindelijk is het gewicht niet het uiteindelijke doel, maar het kunnen genieten van je tocht (bij mij toch). Een lager rugzakgewicht is dan gewoon een middel om dat makkelijker en sneller te bereiken. Maar je wil ook weer niet zo’n laag rugzakgewicht dat je genot terug daalt.

Je rugzakgewicht verminderen moet je doen met een planning naar de toekomst toe. Na je tocht in de Kaukasus moet je jezelf al vrij snel de vraag stellen: “Wat kan er nog beter ? Wat moet ik aanpakken ?”. Zo heb ik uiteindelijk (eerst pak je de rest aan) mijn rugzak vervangen die zo van + 3 kg naar minder dan 1,2 kg.

FrankB
    Bijdrager

Klopt ja.
    Mijn oude Berghaus van 1,9 kilo (met extra borstband bijgekocht… die hadden ze toen niet 😉 bevalt beter dan die Greogory van mijn zoon met 1 kilo meer, ook al heeft die allerlei comfort-snufjes die ik ook best wel positief kan ervaren. Maar zweten op je rug doe je toch wel 😉 en lichter wordt het er niet op… hoe comfortabeler dat zwaardere relatief ook draagt… en mooi al die compartimenten, instelbaarheid en ventilatie… hebben we het wel over stijgen en dalen… (en natuurlijk is extra gewicht ook bij normaal wandelen extra belasting voor de gewrichten)
    maar die rugzak is toen gekocht met het oog op 85 liter bagage. En dan gaat draagcomfort misschien de overhand krijgen?

***35 jaar oude Berghaus Zappelli…. en nog steeds in goede conditie! (zelfs de waterdichte eigenschappen – met alle giftige materialen die toen gebruikt werden ;). Niet de goedkoopste investering toen als student….maar dat het zo een goede zou worden had ik niet verwacht.

Woubeir
    Bijdrager

en misschien wel de grootste stap bij mij was de vervanging van mijn bergschoenen van 2 kg+ door trailrunners van maximaal 750 gram. Op het eerste zicht bespaarde ik minstens 1250 gram, maar de ondertussen redelijk bekende uitspraak dat ‘1 kg extra aan de voeten gelijk is aan 5 kg extra in de rugzak’ heb ik zo direct de rugzak meer dan 6 kg lichter gemaakt. Let wel, ik heb die overstap heeeeeel geleidelijk gedaan.

FrankB
    Bijdrager

Ik was vorig jaar in de Alpen overgegaan op halfhoge trailrunners van Salomon. Daarvoor in de Pyreneeën had ik halfhoge ‘trailrunners’ van Merrell. Het lage model wilde ik nooit, omdat ik enkelsteun belangrijk vind, en betere mogelijkheid om een beekje over te steken zonder natte voeten te krijgen. Beiden sleten echter snel op de zool.
    Daarvoor had ik zware duurzame Meindls. Die ‘trailrunners’ bevielen me veel beter, maar uiteindelijk heeft dit mij opgebroken denk ik en ‘Hallux Valgus Rigidus’ in de hand gewerkt.
    Ik ben nu heel tevreden met een compromis tussen die trailrunner en die Meindl: mijn Lowa Renegade. Ik heb geen last meer van mijn teen bij deze schoen, die toch redelijk lichtgewicht is (maar in dit opzicht niet te vergelijken met Merrell) en geweldig loopt. Beter ook ondersteunend bij zwaardere belasting naar mijn gevoel.

Woubeir
    Bijdrager

De discussie al of niet trailrunners is een nogal ingewikkelde en het is hier niet de plaats om die te voeren. Neem nu die notie van enkelsteun. Eigenlijk staat die los van lage of hoge schoenen. Ik heb bvb. wel al een eeuwigheid lage en mijn enkels zitten daarin (veel) steviger dan mijn oude hoge.

FrankB
    Bijdrager

Dit is niet de plaats. Klopt. Ik was de laatste jaren fervent aanhanger van trailrunners geworden. Wel in halfhoge versie…. geen natte voeten (sokken) krijgen is toch wel een vaak terugkerend item bij bergtochten, en niet alleen bij het oversteken van beken…
    Die enkelondersteuning kan ik niet goed beoordelen. Wat ik wel weet is dat mijn enkels bij vermoeidheid kwetsbaarder worden voor zwikken… zeker bij afdalen (en ik toch het misschien verkeerde idee heb dat mijn halfhoge schoenen daartegen beschermen) … en als die vermoeidheid in de hand gewerkt wordt door (lage) trailrunners in combinatie met 15 kg bagage?

15 berichten aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 149)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.