HOME FORUM Materiaal en techniek beginnersadvies bij aankoop trekkingsgerief

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Ik kan het niet zo eens zijn met die dure slaapzak adviezen.

https://www.slaapzakplaza.nl/coleman-fision-100-slaapzak een hele goedkope van 29 euro van 800 gram met een redelijke comforttemp. van 12 graden. Meer dan genoeg voor Zweden in ze zomer! (en als je kouwelijk bent kun je je sokken aanhouden)
    Deze Coleman weegt al 450 gram meer maar is warmer met een comforttemp van 0 graden en wat duurder met 49 euro:
    https://www.slaapzakplaza.nl/coleman-fision-100-slaapzak
    Echte top is deze van 675 gram met 0 graden comforttemp. voor 169 euro:
    https://www.slaapzakken.nl/slaapzakken/lichtgewicht-slaapzak/nomad-pegasus-340-slaapzak.html

FrankB
    Bijdrager

ik kwam deze ook nog tegen voor 35 euro en 800 gram: https://www.slaapzakstore.nl/product/698255/outwell-campion-blue.html  (ben zelf ook nog op zoek aangezien de nachttemp in de Kaukasus in de zomer ongeveer 5 graden is en mijn huidige een temp van 12 heeft 😉

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door FrankB.
    FrankB
    Bijdrager

ik heb nu toch de Nomad besteld, de specificaties van de Outwell op Cool Blue bleken niet juist te zijn , deze weegt 1200 gram!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Frank, staar je niet blind op de ‘gemiddelde’ nachttemperatuur alleen, vermoeidheid en luchtvochtigheid doen de gevoelstemperatuur dalen. Bij heldere nachten kan de temperatuur ook in de zomer tot het vriespunt dalen, vooral op hoogte.

Met de Nomad heb je alleszins de beste van je door jezelf voorgestelde slaapzakken gekozen. 675 gram voor een donsslaapzak is licht, en ik betwijfel of je er bij 0°C nog comfortabel in kan liggen, tenzij je heel warmbloedig bent. Om je warm te houden is het overigens aan te raden (merinowollen) thermisch ondergoed aan te houden + muts + warme kousen. Als je slaapzak echt niet warm genoeg is bij koude nachten, dan doe je best nog meer kleren aan, een licht donsjasje kan dan al voldoende zijn en is veelzijdiger dan een extra lakenzak.

FrankB
    Bijdrager

Bedankt Debbie.

Ik heb weinig zin om thermisch ondergoed aan te schaffen en mee te nemen.
    Maar de nachten in de Kaukasus zijn behoorlijk koel op wat grotere hoogte heb ik gelezen.
    Warmbloedig ben ik bepaald niet. Ik heb wel een stel besteld met linkse en rechtse rits zodat we als het echt nodig is, we elkaar nog warmte kunnen geven 😉 dat is misschien ook voor Gemma aan te raden…. (al weet ik niet of dit in de praktijk werkt bij een mummy model)

Overigens heb ik hier nog oude (veren lekkende) donzen slaapzakken liggen (toentertijd heel duur, geen mummy)… misschien dat ik er 1 als extra deken mee moet nemen?
    Is een reddingsdeken dan niet een optie? dat weegt niks….
    en denk je dat een muts echt nodig is?
    groetjes
    Frank

Gemma
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

Ik heb ergens een slaapzak kunnen lenen die ik deze nacht eens ga uitproberen 🙂

Sowieso ben ik ook nog niet direct van plan om te gaan trekken in de bergen of in de winter, dus als het me bevalt, koop ik op termijn wel iets duurzamer met een betere bescherming.

Debbie, bedankt voor de informatie omtrent de windshells. Voor als het echt begint te gieten, heb ik momenteel zo’n plastieken poncho gekocht ter aanvulling van mijn K-way. Als die kapot is van de wrijving is dat geen ramp. Een week of twee voor we vertrekken, zal ik het weerbericht eens goed bestuderen en als blijkt dat dat onvoldoende is, ga ik op zoek naar een  deftig exemplaar.

patria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Ik kan enkel Debbie bijtreden. De comforttemperaturen zijn richtinggevend, maar er zijn allerlei omstandigheden die de gevoelsmatige echte koude beïnvloeden. Als je een slaapzak hebt die nul graden als comforttemp aangeeft lijkt -4 graden ook wel een haalbare kaart. Maar dat is zeker niet zo. Het kan een wereld van verschil zijn tussen een goede nachtrust (die goud waard is voor je weerstand, beleving en humeur) en een slechte nachtrust. Ook als je reeds koud hebt en je kruipt dan in een slaapzak is dit anders, tegen dat je zorgt voor wat bewegingswarmte en dan de slaapzak in kruipt. Een reddingsdeken kan helpen, maar verwacht niet het grote wonder. De R-kwaliteit van je slaapmat speelt ook een rol. Gewoon goede thermische kledij, sokken en een muts; zoals Debbie het meldt.

Veel plezier met je hike.

Patrick

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Frank,

Eventjes alles op een rijtje:

• Merinowol kost inderdaad wel wat, dus ik begrijp dat je dat duur vindt. Ooit heb ik die eens goedkoop in de Aldi kunnen kopen, maar ge moet wat chance hebben met de acties. Het bestaat ook in synthetisch materiaal, dat is iets minder warm en stinkt sneller, maar wel een pak goedkoper. Zo vind je er ook al in de Decathlon (check hier wel dat er geen katoen in zit).
    • Slaapzakken aan elkaar ritsen kan werken, maar even goed niet. Als je veel draait en keert, is dat niet enkel vervelend voor je partner maar pomp je ook warme lucht naar buiten.
    • Een extra slaapzak meenemen als deken kan het zeker een pak warmer maken, alleen moet je dat ook nog in je rugzak krijgen en meedragen.
    • Een reddingsdeken heeft enkel nut als je het bovenop je matje legt. Je kan het vaak maar 1 keer gebruiken want het is niet sterk.
    • Een muts kan echt wel een verschil maken. Eenmaal in je slaapzak is dat het enige lichaamsdeel dat eigenlijk niet bedekt is, tenzij je een perfect aansluitende kap hebt aan je slaapzak die dan nog eens perfect blijft zitten als je begint te draaien. 😉

Gemma,

• Hoe is de slaapzaktest meegevallen?
    • Een poncho is eigenlijk zoals een K-way maar dan met een brede snit. In sommige condities (lees: niet te veel wind) zal je liever enkel de poncho aanhebben omdat je je van de regen kan beschermen maar toch nog wat ventilatie hebt. Een poncho is niet ideaal in de bergen omdat het alle kanten uitgaat bij wind en je je voeten soms niet meer ziet. Ik zou echt overwegen om een betere en duurdere regenjas aan te kopen, die je dag in dag uit kan gebruiken (op de fiets, naar het werk, etc.). Deze jas gaat zeker opbrengen! Kies gewoon een kleur waarmee je nog op straat durft wandelen. 🙂

Zoals Patrick zegt, is een slaapmat inderdaad minstens even belangrijk als de slaapzak. Lees dit artikel zeker eens na.

Gemma
    Bijdrager

De test is uitgesteld naar dit weekend 🙂 Dan kan ik direct ook de tent en de slaapmat uitproberen.

Op onze reis blijven we in midden Zweden, dus van de bergwind gaan we slechts weinig last hebben waardoor ik zo’n jas niet zie opbrengen tenzij ik op termijn meer trektochten ga ondernemen. Ik ga er echt nog even mee afwachten, aangezien ik al enkele regenjassen heb en ik deze jassen sowieso niet veel draag. Als deze trekking meevalt en ik nog zo’n paar reizen overweeg, zal ik me echter echt eens verdiepen in deftige regenjassen 🙂 Ik zal dan zeker kijken naar het coatingstype en het aantal lagen 😉

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Over windshells: gewoon even meegeven dat ik die één van de nuttigste zaken vind op wandeltochten (heb ik duizenden kilometers aangehad en echte regenkledij maar nu en dan). Maar los daarvan zou ik mij eerst gewoon richten op andere zaken; je kan perfect zonder.

Gemma
    Bijdrager

Debbie, i.v.m. met de slaapmat.

Ik heb een zelfopblazend matje gekocht van Thermarest. Volgens de R-waarden en dit artikel, zou het een 3-seizoensmatje zijn. Volgens  de gemiddelde nachttemperaturen in het stuk van Zweden waar ik naartoe ga, zou dit meer dan voldoende moeten zijn. Het was inderdaad wel een goed artikel om beginners te helpen kiezen, want heb me erop gebaseerd bij het maken van mijn keuze

FrankB
    Bijdrager

Debbie: je had gelijk. Ik heb die Nomad ontvangen en buiten ’s nachts even uitgeprobeerd bij 3 graden maar dat viel me tegen met t shirt en short aan.
    Mijn matje van Exped – de Synmat UL7-m beviel me daarentegen geweldig goed – uitstekende isolatie en dat met een gewicht van 460 gram! Een aanrader!
    Die Nomad slaapzakken ruil ik om… ik weet nog niet precies voor welke, maar zeker met meer donsvulling!

FrankB
    Bijdrager

Dus als iemand een goede lichtgewicht tip heeft (onder 1 kilo) behalve een Nomad met 200 gram meer dons en een ‘comforttemp’van -2 graden  (ik ben een beetje huiverig geworden van Nomad nu, en weet niet of dit genoeg uitmaakt… en ook de ritsisolatie viel me tegen) beveel ik me aan….
    (ik heb t nog even vergeleken met mijn oude lekkende donsslaapzak van oorspronkelijk 1400 gram en die was beduidend warmer… ondanks de geplette uitgewassen staat en reeds gelekte dons… maar ik heb geen zin in de hele tijd veren om me heen… zeker ook omdat mijn zoon astma heeft en daar gevoelig voor is… en ik volgend jaar wéér naar de bergen wil gaan kamperen… net zoals mijn zoon die de ‘koorts’ te pakken heeft)

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

@FrankB

ik heb het even gemist, maar met welke temperaturen zou je geconfronteerd kunnen worden ?

EDIT: net gevonden: 5°C. Wel, je moet niet naar het totaalgewicht van de slaapzak kijken, maar naar het vulgewicht van het dons dat er insteekt. Direct zo’n 350 gram voor 800 FP dons tot 800 gram voor 600 FP dons (let op met die FP want ik gebruik FP bepaald via de EU-methode terwijl veel fabrikanten de VS-methode gebruiken die hoger waarden geeft; zo is bvb. 750 FP (VS) = maar 700 à 715 FP (EU) of zo.

Verkijk je ook niet op de EN-waarden die worden opgegeven voor het temperatuurbereik. De EN-methode mag dan wel de beste zijn die we hebben, maar nog altijd niet perfect. Zo worden slaapzakken getest volgens die norm met een slaapmatje met R-waarde = 5 terwijl veel matjes die wandelaars hebben, maar een R-waarde hebben van tussen de 3 en de 4.

FrankB
    Bijdrager

Ik kan geconfronteerd worden met temperaturen van 0-5 graden. Als ik een dure donzen slaapzak test die mij bij 3 graden al meteen een koud gevoel geeft – en bij 16 graden in huis mijn koude voeten geen echte verlichting geeft, terwijl een goedkope zware deken dat wel doet – ben ik niet tevreden over die slaapzak.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 149)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.