HOME FORUM Materiaal en techniek beginnersadvies bij aankoop trekkingsgerief

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 149)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

Dag iedereen!

Deze zomer heb ik een trekkingsvakantie gepland in Zweden met de tent. De bedoeling is dat we een paar dagen gaan rondtrekken in de natuur waarbij we ons eigen eten e.d. voorzien. Ik ga samen met mijn vriend en een maat van hem die al wat ervaring heeft.

Aangezien ik zelf nog nooit iets gelijkaardigs gedaan heb, heb ik dus zo goed als alles nog nodig. Als student heb ik dan ook nog eens een beperkt budget, waardoor ik serieus moet uitkijken wat ik koop. Omdat ik nog niet goed weet of dit soort reizen wel mijn ding zijn, heb ik een tregrugzak gekocht van Quechua (deze zat ook gewoon beter dan sommige modellen die ik gepast heb in de AS Adventure). Daarnaast heb ik al een jaartje wandelschoenen van Jack Wolfskin en mijn vriend heeft een tent. Ik heb dus nog wel wat extra gerief nodig 🙂

Op verschillende websites en fora, heb ik me wat proberen inlezen over slaapmatten, slaapzakken en trekkingskledij (het drielagensysteem). Als slaapmat had ik het volgende model in gedachten: Therm-a-Rest Trail Lite Reg (https://www.asadventure.com/nl/p/therm-a-rest-slaapmat-trail-lite-reg-1315C70006.3076.html). Het kiezen van een slaapzak vind ik moeilijker aangezien ik het snel koud heb, en ik weinig weet over de gemiddelde nachttemperatuur in de bossen in Zweden. Zijn er bepaalde merken die aangeraden worden bij een beperkt budget en die geen os wegen?

Op vlak van kledij geraak ik wel uit aan de basislaag en heb ik al een Quechua fleece (dikte 200) gekocht als tweede laag. Mijn vriend heeft een goedkope softshell gekocht als tweede laag, maar ik vraag me af hoe nuttig dit is als je al een fleece hebt en je sowieso ook een regenjas nodig hebt. Ik heb een echte K-Way liggen, maar is dit werkelijk wind- en waterdicht? Online wordt er ook veel gesproken over windshells. Wat is jullie mening hierover?

Ik heb dus nog veel vragen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op de juiste weg zetten!

Hartelijke groeten!

Gemma

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Gewicht is heel belangrijk iedere ons telt.
    Slaapzak comforttemp 10 graden limiet 5 graden en 1350 gram met compressiezak voor 49 euro heel redelijk:  https://www.decathlon.nl/slaapzak-arpenaz-10-dons-blauw-id_8352091.html
    Als opblaasmat zou ik deze nemen, beste koop volgens testen. Wel iets duurder maar lichtgewicht (450 gram) en supercompact, voor 109 euro :
    https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/a-exped-synmat-ul.html

FrankB
    Bijdrager

En dit is hele mooie ademende regenkleding voor relatief weinig geld:
    https://www.backpackspullen.nl/highlander-lowlander-packaway-regenjas-blauw.html
    Maar ik heb prima ervaring met gewoon een goedkope lange regencape van de Lidl van iets meer dan 50 gram (helemaal precies weet ik het gewicht niet) die je ook over je rugzak heen kunt gooien, alleen de onderkant van je broek kan dan wel nat worden… daar zit ik niet zo mee, maar je zou er nog een lange regenbroek bij kunnen kopen zodat je schoenen droog blijven bij heftige regen… (die keer dat ik in Zweden/ Noorwegen was regende het bijna alleen maar)

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Slaapzak: zoek je een mummy of recht model? Die decathlon hierboven vermeld (9 liter pakvolume) is een recht model. De “dons” vulling – 50%eend/50% gans is in een nat klimaat geen voordeel mijn inziens. Als een mummy ok is kan je voor een synthetische gaan die dan +/-300 gram lichter kan voor +/- dezelfde temperatuur en ca 5 liter pakvolume. Iets zoals dit:

https://www.campz.be/millet-baikal-750-regular-slaapzak-normaal-blauw-395325.html

Er zijn verschillende sites en verschillende modellen, zoek en vergelijk.

Slaapmatje: persoonlijk vind ik een (lichte) luchtmatras zoals oa de Exped hierboen een stuk comfortabeler dan de Trail Lite Reg. Als je dan ook nog eens 300 gram kan winnen is dat het overwegen waard. Let wel op met goedkope varianten met lage isolatie waarde (R1,5 of zo)

Een vraag over je schoenen: zijn die waterdicht? of anders voldoende sneldrogend?  Een hele dag in natte schoenen rondlopen is namelijk niet aangenaam.

Een K-Way is ok als het even regent, maar dat doe je niet aan als je actief bezig bent. Dan nog liever een softshell van Decatlon (eventueel extra behandelen zodat die goed afparelt). Die zal 90% van de tijd voldoen, tenzij je een ganse dag in de gietende regen gaat wandelen, wat op zich al geen leuk vooruitzicht is.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Ik lees dat Gemma een kouwelijk type is en daarom kan ik niet achter de huidige adviezen staan qua slaapzak. Lees volgend eens door. Binnen de tekst kan je iets lezen over de te verwachten temperaturen. Gemma weet nog niet of ze nog meer gaat kamperen maar een slaapzak met een comfort temp. van 10 °C is niet breed inzetbaar en gaat er doorheen de tijd alleen maar op achteruit (zeker een synthetische slaapzak)

aanvulling: ik weet niet in welk gebied jullie gaan lopen. Met volgende kan je de temperaturen van de voorbije jaren opzoeken

https://www.smhi.se/klimatdata

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

+1 over wat Ivo zegt over de slaapzak. Ik zou eerder iets nemen van 0°C of nog lager, afhankelijk van de streek.

Gemma
    Bijdrager

Dankjewel voor de reacties allemaal!

Die regenkledij ziet er wel deftig uit. Heb van hetzelfde merk iets gevonden wat ook beschikbaar is in een kleinere maat, de highlander Stow & Go Packaway Jacket. http://www.regenkleding-expert.be/highlander-stow-go-regenjack). Aan de andere kant is dit wel erg gelijkaardig aan mijn K-Way dus ik ga daar eens de specificaties van proberen opzoeken.

Mijn schoenen zal ik nog eens moeten testen of deze waterdicht zijn. Ik hou inderdaad niet van natte voeten 🙂 Volgens de website zouden ze waterdicht en ademend zijn en zit er een Texapore membraan in (https://www.asadventure.com/nl/p/jack-wolfskin-schoen-traction-texapore-3712C42005.3856.html). Ik heb geen idee of dat goed of slecht is.

Over de slaapzakken twijfel ik nog, aangezien ik liever met een halve kilo meer op mijn rug loop dan een paar nachten liggen te bibberen in de tent. In de link van Ivovm staat ergens in dat die comforttemperaturen meestal niet erg betrouwbaar zijn, waardoor ik wat twijfel of zo’n dunne slaapzak effectief voldoende warm gaat zijn. We gaan waarschijnlijk naar Midden-Zweden (we zoeken nog een gebied in de buurt van Stockholm waar we landen).

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Het is niet alleen het gewicht, maar ook het pakvolume waaar je rekening moet mee houden. 10 liter pakvolume is al heel wat. Wil je compact en goed isolerend kom je direct bij slaapzakken met een donsvulling van goede kwaliteit, maar daar hangt een prijskaartje aan (>200 €, oa Cumulus).

Prijs/kwaliteit en warm genoeg (-4°) is dit te overwegen:

https://nl.decathlon.be/slaapzak-makalu-1-down-l-id_8249506.html

1300 gram en met een compressie zak kleiner te krijgen dan de 10 liter die vermeld staat op de site. De kwaliteit dons is 660 CUIN (CE-norm) redelijk voor de prijs. Deze heeft een rits bovenaan wat handig kan zijn als je in je slaapzak gaat koken, eten. Wil je vergelijkbaar qua temperatuur, maar lichter ben je elders minimaal het dubbele kwijt

Als je zoveel niet wil uitgeven kan je misschien eentje huren.

Tip:

https://www.2dehands.be/caravans-kamperen/kampeer-accessoires/kampeeruitrustingen/therm-a-rest-neoair-venture-wv-charcoal-342633541.html

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Gemma,

het is een tocht van een paar dagen -midden zweden- schrijf je. Midden in de zomer.Dat verandert de zaak enigzins.

Waarschijnlijk heb je een goed zicht op de weersvoorspellingen alvorens jullie vertrekken en kan je je aanpassen aan de omstandigheden. Persoonlijk zou ik op voorhand niet te paniekerig reageren vermits je waarschijnlijk niet op hoogte maar ergens in de bossen zal zitten. Met een slaapzak van 10° comfort zal je het eind van de nacht wel halen. Misschien kan je het geheel wel “oppiepen” door wat extra kleren te dragen/een fles met heet water in de slaapzak te steken….

Paar dagen natte voeten zal je heus overleven. Het gevaar dat de tenen af gaan vriezen is onbestaand. Een fleece is een heel nuttig kledingstuk maar als het waait en het is fris , is een windblokker een nuttig iets  om de isolerende lucht tussen de vezels enigszins op zijn plaats te houden. Jouw K-way kan daar ook voor dienen maar die blokkeert de wind misschien iets teveel zodat je oververhit geraakt als je een inspanning levert. Op zich is dat geen probleem. Gewoon wat trager stappen kan een oplossing zijn.

Het heeft een tijd geduurd eer ik een windshell heb weten waarderen. Voorheen was het bij mij: of met fleece alleen of fleece gecombineerd met mijn regenjas als het weer ‘onstuimig’ was. Zo’n windshell houdt de isolerende waarde van een fleece erg goed wanneer er veel turbulentie is in de lucht. Je kan zelf op een vrij gemakkelijke manier stoffen vergelijken op hun ‘windblok’ effect door de stof voor je mond te houden, de mond af sluiten  en in te ademen. De weerstand die je voelt geeft een ruwe indicatie.

Met softshells heb ik geen ervaring. Die zitten qua toepasbaarheid in een segment dat je ook met fleece en windstopper kan opvangen want als het echt regent ben je blij met je K-way.

Gewoon op voorhand wat tochtjes lopen in onze streek en ga ook eens op stap wanneer de zon niet schijnt. Dat is de enige manier om vaardigheden te ontwikkelen om met de natuur om te gaan. Hiking advisor plant nog een beginnerstocht in mei en juni (zie daarvoor bij “aktiviteiten”)

Gemma
    Bijdrager

Dat er geen risico was op bevriezing had ik inderdaad al opgezocht. Wat warme kledij voor ’s avonds lijkt me echter niet overbodig. De K-Way heb ik deze morgen uitgetest en die liet wel nog wat wind door, dus ik ga nog eens kijken naar een windshell (de K-Way is trouwens vrij zwaar 🙂 )

Ik vrees soms vooral een beetje voor het mentale en fysieke aspect. Ik ga wel eens graag gaan wandelen en hou wel van de natuur, maar trekking is totaal iets anders. Door een spierscheur in mijn voet kan ik me momenteel ook niet voorbereiden, wat ik een beetje probeer te compenseren door veel te lezen en te zien dat ik de juiste spullen mee heb :p

Welke merken zijn aan te raden bij een windshell?

FrankB
    Bijdrager

Niet te paniekerig of bang zijn… je overleeft het wel met redelijk goedkoop materiaal zoals ik beschreef… en die perfecte opblaasmat.. eventueel met reddingsdeken voor echte koude..

ik heb met minder heftigers moeten doorstaan… (relatief) lichtgewicht is het belangrijkste
    di spierscheur is iets heel anders… zorg dat je een ruime brede schoen hebt om dat geleidelijk te herstellen! (zoals de waterdichte Iowa). Voet/teenproblemen komen vaak door een nét iets te nauwe/ lichte schoen… maar een heel zware schoen (zoals veel Meindl) vind ik vreselijk

FrankB
    Bijdrager

een spierscheur is zorgwekkend en vereist veel aandacht

FrankB
    Bijdrager

als je wil weten hoe spierscheuren te herstellen met onder meer ontstekingsremming zie mijn  site http://www.warenwelenewee.nl

FrankB
    Bijdrager

ik wil je hier wel meer advies in geven, mail me dan!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Gemma,

Als je nog niet zeker weet of trekkings iets voor jou zijn, dan raad ik aan slaapmat en slaapzak en zo te lenen of te huren. De keuzes die je zelf voorlegt zijn niet slecht, maar als je doorgaat met deze fantastische hobby, is er beter op de markt die de meerprijs wel waard is op lange termijn. Anders bestaat het risico dat je na enkele jaren toch nog wil overschakelen.

Een windshell en softshell zijn ‘nice to have’ maar absoluut geen must. Ik neem geen van beide nog mee op een zomerse tocht. Als het veel waait, doet een goede regenjas het wel als je fleece te koud is (de wind waait daar zo door heen). Maar de regenjas die je zelf in gedachten hebt, is gewoon niet gemaakt voor lange wandeltochten. Twee redenen:

• Waterdichtheid zal wel in orde zijn maar het werkt gewoon als een plastiek zak. Het ademend vermogen is nihil waardoor je enorm veel zweet in die jas als je hem aan hebt bij een inspanning. Je kledij en huid eronder worden dus nat. Ik spreek uit ervaring.
    • De jas is niet sterk genoeg om tegen het voortdurende schuren van de rugzak te kunnen. Na die tocht zal de waterdichtheid ook al serieus wat minder zijn en mogelijks zit je vb. op de schouders al met lekken omdat de coating is aangetast.

Je kan natuurlijk hopen dat je de regenjas quasi niet nodig gaat hebben, maar in het geval dat de weerscondities minder goed zijn, ga je echt niet tevreden zijn. Ik zou dus gaan voor een regenjas met een membraan. Een goede tweelaagse jas kost 200-250 euro, een driedaagse gaat makkelijk boven de 400 euro. Dat zal wellicht boven je budget zijn. Maar ik doe zo’n regenjas dag in, dag uit aan in het dagelijkse leven. Die gaat dan tot 2-3 jaar mee.  Ga eens langs in diverse buitensportzaken en laat je daar informeren. De pasvorm is belangrijk.

Veel plezier!

Groetjes,

Debbie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 149)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.