HOME FORUM Tussen pot en pint Agressieve Koeien …. advies/wat zouden jullie gedaan hebben….

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Beste,

Net terug van een mooie (solo)trektocht in de Vogezen met de tent.  Het weer was minder.
    De eerste avond zette ik mijn tentje op een mooie col nabij de ‘Petit Ballon’.
    In de schemer poetste ik mijn tanden.  Terwijl ik dat deed kwamen er ineens 4 koeien van de iets hoger geleden heuvel gestormd, achterpoten hoog opspringend.   In eerste fase liepen ze mij los voorbij (achter wat struiken) om iets verderop tot stilstand te komen.   Toen één van hen mij opmerkte kwam deze in looppas naar mij toe,  de anderen volgden.   Het zagen er jonge koeien uit, maar ook geen kalveren meer.   En allen van horens voorzien.

Ik had geen stok bij handen (tenzij mijn tandenborstel dan…) en maakte mij ‘groot’, waardoor de koeien tot stilstand kwamen.  Ik probeerde hen niet rechtstreeks in de ogen aan te kijken (zoals aanbevolen),  maar natuurlijk kijk je wel in hun richting.   Ik ging langzaam achteruit naar mijn tent, in de hoop dat dit een ‘barrière’ zou zijn, maar die werd ook vakkundig omzeild door de koeien.   Toen één ervan zijn hoofd wat liet zakken en zijn horens wat richtte,  ben ik tussen de struiken door naar een dichtstbijzijnde omheining ‘gevlucht’ en daarachter gaan staan in de hoop dat de dieren mijn aanwezigheid wel gewoon zouden worden en verder zouden trekken.   Enkele minuten later was het dus écht helemaal donker en begon het te regenen (gelukkig was ik warm aangekleed met regenjas gezien het weer).   Persoonlijk zag ik het niet zitten om een tweede confrontatie aan te gaan in het donker.  Ik had dan wel al een petzl op mijn hoofd, maar hoeveel koeien kan je tegelijk zien in het donker hé….

Ik ben dan maar gewandeld naar de dichtstbijzijnde ferme-auberge (±4km) om daar een slaapplaats te bemachtigen.   Jammer genoeg blijken er veel van die auberges maandag gesloten te zijn en wonen de eigenaars daar ook niet.   Ook bij de weinige andere gebouwen in de buurt brandde geen licht.    Alle refuges in de buurt waren gesloten en hebben ook geen deur die open is, zoals je soms in de alpen ziet.   De overdekte portiek van de auberge bood soelaas.  Met andere woorden…. het was een heel lange, koude nacht.   Gelukkig stak er een klein kaarsje en lucifers in mijn zak > doet wonderen op zo’n moment..

’s morgens wandelde  ik terug en was er van de koeien niets meer te zien.  Mijn tent was onaangeroerd.    Zoals gezegd was ik alleen onderweg en was het juist het kantelmoment schemer/echt donker.   Voorheen was ik 2,5u ter plaatse en had ik voordien ook geen loslopende koeien gezien.

Wat zouden jullie gedaan hebben?
    +  Stel dat je bij de confrontatie snel in de tent zou gekropen hebben,  zouden de koeien dan weggegaan zijn (uit het oog is uit het hart?), of denken jullie dat dit juist risicovoller is > je maakt je kleiner om in de tent te kruipen en de koeien zien veel…..
    +  Waren het agressieve koeien, of speelse koeien die opgefokt waren door hun looppartijtje over de heuvel….
    +  In Nieuw Zeeland hebben we ooit ook eens een bende koeien gepasseerd bij schemer, dewelke ook een stuk dreigender overkwamen dan overdag (zelfde weg terug).   Is dit jullie ook opgevallen dat koeien tegen de avond aan wat agressiever worden?   Tijdens al mijn tochten heb ik nooit verder problemen gehad met koeien.
    +  Waar kan je een cursus koeiendrijven gaan volgen ;-)?

Ik post dit bericht omdat het achteraf gezien nog wel een beetje grappig is.  Op het moment zelf en tijdens de koude nacht helemaal niet ;-).    Als iemand ooit in een gelijkaardige situatie is of advies heeft hoe daar volgende keren mee om te gaan > deel ze graag !

Op naar mijn volgende trektocht.
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

Ervaringen met koeien situeren zich voor mij in de pyreneeën. Koeien kunnen soms problemen geven. Vorig jaar de HRP gelopen. In Vallée d’Eyne kwam ik borden tegen om te waarschuwen voor agressieve koeien. Als je zou googlen op aanvallen van koeien kom je wel wat verhalen tegen van gewonden en doden tijdens een wandeling. meermaals in het voorjaar wanneer ze kalveren hebben.

Op mijn tocht echter geen problemen gehad. In het verleden wel eens een paar grappige situaties meegemaakt met koeien. Zo op dag een van https://ivovanmontfort.blogspot.com/2011/12/de-ontbrekende-bijna-hrp-schakel-gedre.html Ik heb er zelfs een melding van gemaakt in mijn verslag. Een koe zet je niet zomaar opzij. Bij een andere ervaring werd ik gevraagd door een herder om de weg even te versperren zodat hij een deel van zijn kudde mee kon nemen in het dal en de anderen tegengehouden moesten worden omdat ze boven moesten blijven. Ik moest daar een minuut de weg versperren en dan kon ik mijn weg verder zetten en inderdaad. De aandrang om de kudde te volgen naar het dal waren ze kwijt en de overblijvers waren terug gewoon aan het grazen en hun verlangen om te volgen gedoofd.

Volgens mij had je gewoon in je tent kunnen kruipen en waren de koeien je na een tijd vergeten. Het grootste probleem is dat wanneer je in een gebied slaapt waar er koeien grazen er een grote kans is dat de koeien je afspanpunten van de tent vernielen. Meestal maakte ik dan wat lawaai en sloeg dan met mijn hand tegen het zeil in de hoop dat ze zich een eind verplaatsten. Het had niet altijd het gewenste resultaat

mvdv
    Bijdrager

Hey Ivo,   ik heb net je tekstje gelezen en lijkt (achteraf) inderdaad een grappige situatie.
    Ik heb de HRP ook deels gelopen, ongeveer in dezelfde periode, van Lescun naar Gavarnie, deels solo,  deels (noodgedwongen) zonder tent.   Mooi en uitdagend stukje !

Ja…. koeien….   het is weer een ervaring rijker.

Marc C
    Bijdrager

Boeiend verhaal,
    Vorige jaar wandelde wij le Chemin es bonshommes (GR107)  en een van onze kampplaatsen was bij “Cal jan de Llosa”,  Cal Jan is een grote boerderij uitgebaat door 2 broers die in de bergwandelaars een interessante bijverdienste hebben gevonden: ze vragen 10€ voor een plaatsje tussen de koeien, het is wel zoeken naar een koeienvlaaien vrije plaats. Eenmaal onze tent opgesteld kwamen de koeien eens nieuwsgierig kijken, ik was niet echt gerust in hun interesse maar zij hebben ons en onze tent met rust gelaten. ’s morgens zijn we dan wakker geworden met paarden rondom ons.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.