HOME FORUM Wandelgebieden Actuele condities TMB

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Komende vrijdag was ik van plan richting Chamonix te vertrekken, om daar met mijn vriendin vanaf zondag de Tour du Mont Blanc te gaan lopen, als een toegankelijke hike in het hooggebergte.

Nu lees ik dat de condities nog erg winters zijn. Dit is voor ons allebei onze eerste hike in hooggebergte met dit soort condities. Op de website http://www.autourdumontblanc.com/ wordt aangegeven dat stijgijzers en ijspikkel sterk worden aangeraden, iets waarvan wij beiden niet in het bezit nog kundig mee zijn. Ook zouden nog niet alle bruggen geinstalleerd zijn en zijn sommige routes momenteel onbegaanbaar door sterk smeltende sneeuw.

Nu moet ik bij mijn vriendin rekening houden dat zij nog niet conditioneel in staat is om hele zware tochten te ondernemen (kilometers of sneeuw stappen).

Anderzijds staat in onze gids dat de route voor kinderen vanaf 10 jaar prima te lopen is…

Ben ik nu té voorzichtig of doe ik er inderdaad beter aan om een andere bestemming te zoeken? Heeft iemand ideeën waar hogere gebieden al beter toegankelijk zijn momenteel? (Ik snak naar de bergen na de bossen van de van Harz afgelopen weekend…)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Hey Massimo,

Net terug van Berner Oberland in Zwitserland, niet zo heel erg ver daar vandaan. Een sfeerbeeld: http://www.flickr.com/photos/debbekes/sets/72157634333676893/.

Vooral de hoge cols kunnen voor problemen zorgen, en zeker als ze steil en/of technisch zijn. Vanaf 2000m mag je je verwachten aan veel sneeuw. Col vanaf 2500m zijn nog volledig besneeuwd. Dat betekent dus vaak zelf een route uitstippelen, of in de sporen van andere volgen. Als het steil is, toch niet zo’n evidentie. Een piolet is strikt noodzakelijk. Stijgijzers kunnen ook nuttig zijn. Check dus op je kaart welke cols voor problemen kunnen zorgen, en voorzie een alternatieve route of uitvalsweg naar het dal (waar je een bus neemt).
    Dat de bruggen nog niet geïnstalleerd zijn, hoeft niet echt een probleem te zijn. Soms ligt er nog voldoende sneeuw om over te steken (let op dikte!) of kan je desnoods doorwaden.
    Uiteraard kan je ook kiezen voor een lagere streek en je vriendin meer op een relaxte manier ervaring laten opdoen.
    Kasper & Charlotte gingen onlangs naar de Vercors: http://kaspergeuns.wordpress.com/2013/06/25/vercors/.

Groetjes,

Debbie

massimo
    Bijdrager

Hey Debbie,

Toffe foto’s, benieuwd naar je verslag.

We hebben besloten alsnog richting de TMB te gaan, last minute een pickel aan te schaffen in Chamonix en kijken of we hier wat mee kunnen oefenen. Vervolgens evalueren we de situatie stuk voor stuk en we houden er rekening mee stukken over te moeten slaan of zelfs af te moeten breken de plannen wat aan te passen.

Had het verslag van Kasper gezien, mooie foto’s van een mooi gebied, was ook een mogelijkheid geweest, maar we gaan het alsnog bij de Mont Blanc proberen… 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben. Je kan er alleen maar van leren. 🙂 Veel plezier!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Toevallig heb ik deze week de TMB gelopen. Niet gezien dat er hier iemand zelfde tijd ter plekke was. Massimo, waar ben je vertrokken op welke dag en in welke zin heb je de tocht gelopen? Eens kijken of we elkaar misschien niet ergens onbewust zijn voorbij gelopen.

Toch even antwoorden op de vraag. De TMB is, op uitzondering van de variant over Fenêtre d’Arpette, helemaal geen technische tocht en bevat helemaal geen steile cols, perfect geschikt als eerste kennismaking met trektochten maken. Indien je geen massa verse sneeuwval tegenkomt op de tocht (wat vooral in juni nog steeds mogelijk blijft), heb je absoluut geen stijgijzers nodig en ook geen pickel, ook niet in het begin van het seizoen (afgezien van de variant over Fenêtre d’Arpette). Deze tocht wordt zo druk belopen (ik stak dagelijks ongeveer 300 man voorbij als ik in de stream zat van de huttenlopers, behalve op de varianten want die loopt blijkbaar bijna niemand) dat je altijd een goed uitgetreden spoor kunt volgen door de sneeuw. Enkel voor de variant over Fenêtre d’Arpette is een pickel vroeg in het seizoen eigenlijk nodig omdat deze col erg steil is langs de oostkant. Een val kan hier ernstige gevolgen hebben. Wil je deze variant toch lopen moet je eigenlijk een pickel meezeulen die je elders op de tocht nooit meer zult gebruiken.

Condities waren vergelijkbaar met de foto’s van Debbie haar tocht. De laagste hoogte waarop ik over sneeuw liep was rond 1800m. Vanaf 2200m zat je vrijwel constant op sneeuw te lopen, op zuid gerichte hellingen iets hoger. Maar die sneeuw wil dus niet zeggen dat de tocht er moeilijker door wordt. Enkel vroeg in juni wanneer je als één van de eersten in het seizoen aan de tocht begint zal het een ander verhaal zijn omdat je dan zelf spoor moet zien te trekken, of na veel verse sneeuwval. Juni blijft dus een maand met wat onzekerheden, maar daarna dus hoef je je normaal niet echt meer zorgen te maken over problemen met sneeuw op de TMB, ook niet in zo’n sneeuwrijk jaar als dit jaar.

massimo
    Bijdrager

Hi Dzjow,

Helaas had mijn vriendin niet de kracht, tredzekerheid en conditie om de tocht te lopen. De vermoeiing werd haar al snel te veel om nog veilig door te gaan, dus helaas heb ik op de eerste dag al het besluit moeten nemen om de tocht af te breken.

Het doel achter deze tocht was om te meten hoe we het in augustus in Noorwegen gaan doen, dus in ieder geval is ze zich nu beter bewust van de benodigde vaardigheden en is ze hard aan het trainen. (en ik pas de tochtplanningen aan)

Desalniettemin erg jammer, ik voelde me zelf een fitte berggeit, maar des te groter werd het contrast. Gelukkig bleken mijn schoonouders in de buurt op een camping te staan en hebben we vanuit daar meerdere dagtochten gemaakt en een uitstekende vakantie gehad. 🙂

Tijdens deze dagtochten zijn we eenmaal kort in de positie gekomen waarop de gekochte pickels (in mijn ogen) wel een veilige aanvulling waren, tijdens het traverseren van een vrij stijle helling met daarop een aantal sneeuwvelden. Wij waren de enige met pickel, de meeste mensen (locals) liepen door zonder, anderen keerden terug, een laatste gleed uit (met wandelstokken) maar kwam er goed vanaf. Acht jij bij korte (50m) sneeuwvelden op een stijle helling een pickel niet noodzakelijk?

Ik ben voornemens (ooit) nog een keer terug te gaan om het opnieuw te proberen.

Hoe heb jij de tocht ervaren, hoe lang heb je er over gedaan en heb je misschien een album met wat toffe foto’s/filmpjes?

Dzjow
    Moderator

Acht jij bij korte (50m) sneeuwvelden op een stijle helling een pickel niet noodzakelijk?

Vanaf het moment dat het om een sneeuwveld gaat waarbij de helling zo steil wordt dat het moeilijk wordt om zonder pickel je nog te kunnen afremmen, is een pickel zeker noodzakelijk om bij een val nog veilig tot stilstand te kunnen komen. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen daarom nood heeft aan een pickel in zulke gevallen. Er zijn mensen genoeg die zo tredzeker zijn op sneeuwvelden en dan in het bijzonder als er al een duidelijk spoor over het sneeuwveld loopt, dat te overwegen valt om in dit geval een pickel achterwege te laten. Kennis over het te verwachten terrein en staat van de sneeuwvelden is hier dan wel cruciaal. Ook de staat van de sneeuw (zacht of nog hard bevroren, verijsd,…) bepaalt ook nog de steiltegraad tot waar je nog veilig zonder pickel tot stilstand kunt komen. Dat zijn ook weer zaken die je op voorhand soms moeilijk kunt inschatten maar onderweg ook nog wel andere strategiën voor te bedenken zijn als je geen pickel zou bij hebben.

Op de TMB kom je nauwelijks steile hellingen tegen en is er zo’n breed platgelopen spoor over de sneeuw dat een pickel gewoon geen noodzaak is. Enkel over Fenêtre d’Arpette was de route nog nauwelijks belopen en vermits de oostkant van de bres over een lange afstand rond en tot over 45° steil is met onderaan rotsen die uit de sneeuw steken en die voor een onveilige situatie zorgen is een pickel hier wel dik aan te raden. Zelfs als de route hier veel drukker belopen wordt, kan die bres nog gladder en gevaarlijker worden vermits veel mensen gewoon over dit soort terrein domme sporen maken.

Je kan hier wat meer lezen over mijn tocht:

BrMo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 24

Even aanpikken:

Iemand die de TMB gedaan heeft en die kan zeggen of de IGN 1/50000 kaart van het gebied (roodpaarse kaft)

a) volstaat qua schaal/detail?

b) de route hierop staat aangeduid (langs franse kant)?

c) de variantes hierop zichtbaar zijn?

Dzjow
    Moderator

Het antwoord op de vragen is: ja, ja, nee.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een link naar een praktische fiche van de TMB en de prachtige foto’s van Joery staan intussen op https://hikingadvisor.be/regios/frankrijk/ onder Alpen.

BrMo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 24

Dank!

massimo
    Bijdrager

3531 ET en 3630 OT bevatten wel de variantes. Dit is 1 op 25.000. Betekend dus dat je twee kaarten mee moet nemen.

Dzjow, nog bedankt voor je reactie, reageren is mij even ontgaan. Een erg mooi verslag, heb met gezonde jaloezie naar je prachtige foto’s gekeken! 🙂

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.