HOME FORUM Tussen pot en pint Achillispees blessure

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

Hallo,

Ik weet niet goed waar ik dit het beste vraag. Dus zet ik het hier.

Ik ben naar isle of skye geweest 2 maanden geleden. En terug gekeerd met een lelijke achillespees ontsteking.

Nu vroeg ik me af hoe jullie je voorbereiden op meerdaagse tochten in zwaar terrein?

Zelf ben ik een heel actief persoon, obstakel runs, boulderen en veel lopen, echter wandellen zelf komt niet zo vaak ter sprake. Kan ik iets doen om toekomstige reizen blessure vrij te houden? Meer korte tochten maken of  dergelijke.

Wat is jullie kijk hierop

Alvast bedankt, Thijs

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Thijs,

altijd lastig en gevaarlijk om je uit te spreken over medische problemen. Een bezoek aan een arts is een eerste advies. Los daarvan: als ik jouw verhaal hoor weet ik niet of je je nog extra moet trainen.

Misschien is deze tocht de spreekwoordelijke druppel van een eerdere overbelasting zonder al te veel symptomen? Een geleidelijke start zodat het lijf en pezen wat opgewarmd geraken is belangrijk ook moet je je schoeisel eens bekijken.  Hoge wandelschoenen klemmen soms net iets teveel in deze regio waardoor er ontstekingen ontstaan zeker als je dat niet gewoon bent/nieuwe schoenen hebt…. Ik weet niet wat jij draagt? Tracht het gewicht van de rugzak te beperken. Het lichaam moet dat ook gewoon worden wanneer de pezen plots geconfronteerd worden met een verandering. Peesontstekingen zijn soms erg hardnekkig. Rust of zeer lage belasting/rustig in beweging blijven soms een gekend advies ….alleen is dat lastig te horen voor een aktief mens.

jputte
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Sorry voor laat antwoord, maar omdat achilesproblemen (zeer) lang kunnen aanslepen is het wellicht nog interessant. Ik heb er zelf vele jaren problemen mee gehad, en het enige dat uiteindelijk echt hielp zijn excentrische oefeningen (link hieronder). Supersimpel, geen high-tech behandeling, maar elke dag de oefeningen doen. Natuurlijk na doktersadvies (een sportarts) en eerst met begeleiding van kinesist zodat je de oefeningen correct uitvoert, dit is maar ter info. Bij acute pijn is meer nodig dan enkel die oefeningen (fricties, ijs, etc) maar nogmaals, dat is aan je arts om te bepalen. Heb veel geduld, het is echt een lastige blessure. Mijn ervaring is ook dat wandelen in de bergen de blessure niet verergert, integendeel. Ik denk dat door het omhoog stappen de pees extra gestretcht wordt en dat dit een gunstig effect heeft. Maar dat is enkel mijn persoonlijke ervaring. Lopen op een harde ondergrond is zeer belastend voor de achilespezen, kijk ook na dat je regelmatig nieuwe loopschoenen koopt. Laat je ook adviseren door een goede loopwinkel waar je loopgedrag geanalyseerd wordt (met een videocamera gaat dit prima) zodat je de juiste loopschoenen hebt die bij je passen. Kies schoenen die je voeten bij het landen corrigeren in de juiste richting (bij het te veel naar buiten of naar binnen lopen). Soms ben je beter met een goedkopere schoen, als die maar juist corrigeert. Veel success en geduld, de achilesblessure is een van de lastigste, maar je raakt er wel van af! Ach, en nog een ervaring is dat bij (aanslepende) sportblessures je best een sportarts hebt, en een arts en kinesist die zelf sporten (lopen in mijn geval) want die zijn toch extra begaan met de problematiek. Gewoon genezen is niet genoeg, je moet terug intensief kunnen sporten, iets wat sommige niet-sportende gezondheidswerkers soms niet goed snappen. Bijv in Leuven heb je het SMAC (sport-medisch advies centrum aan het sportkot) waar ik zeer goede ervaringen mee heb, vooral de kinesisten zijn super, en zijn het gewoon om professionele topsporters terug op te lappen. Maar voor amateurs zijn ze evenzeer gemotiveerd.

Hier wordt het goed uitgelegd: https://www.sportzorg.nl/sportblessures/achillespeesblessure/oefenschema-voor-de-achillespees

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.