HOME FORUM Materiaal en techniek Aanschaffen nieuwe tent

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hallo,

Momenteel heb ik een Decathlon Quick Hiker2 van zo’n 2.7KG, 90% van de gevallen slaap ik alleen in die tent en heb ik gewoon te veel plaats… daarom ben ik dus op zoek naar 1 persoons tent.

Mijn achtergrond:

– weekend hiker (1 à 2 nachten max)

Ik heb mijn oog laten vallen op volgende tenten:

Nordisk Svalbard 1 SI
    vango-f10-series-helium-ul
    TREKKINGTENT TREK 900 ULTRALIGHT
    Robens Arrow Head Tent 1

Heeft iemand ervaring met 1 van de tenten?

Welke zouden jullie persoonlijk nemen en waarom?

Bedankt alvast voor jullie input.

Groet,

Ward

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Ik heb de Nordisk svalbard gehad en na één vakantie snel op marktplaats gezet. De buitentent komt aan de zijkanten tegen de binnentent aan waardoor deze nat wordt (condens), dat kwam weer tegen mijn slaapzak dus die werd ook nat.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Als je tevreden bent van de decathlon tent die je hebt zou ik gewoon bij hetzelfde merk blijven en de kleinere versie kopen.Dat zijn de kosten die je maakt voor een wat kleiner gewicht en pakvolume want voor de rest ga je geen winst maken. Ruimte hebben is soms toch handig
    Kies je voor een robens dan is de winst in gewicht niet zo groot lijkt mij (wanneer ik rap door de cijfers scroll) en blijf je met een flink pakvolume zitten.
    De vango kiest voor wat lichter materiaal. Daar zal je het meeste winst gaan maken qua volume en gewicht maar hij is ook duurder. Qua ventilatieopeningen lijkt hij wat beperkter (maar het is een illusie dat je condensatie ten alle tijden kan vermijden).
    Het is maar wat je uit wil geven aan deze hobby. Als je geen plannen hebt om langere tochten te lopen dan zou je ook net zo goed bij je huidige tent kunnen blijven (als de rest van je materiaal er wat is aangepast en alles in de rugzak kan). Het totaal gewicht wat je mee moet nemen op zo’n weekend blijft in zijn geheel dan toch binnen de perken en blijft draagbaar)
    Het doet me denken aan mijn eerste tochten zo’n 15j geleden. Mijn eerste tent was een nallo 3. Komt in zijn geheel ook vlot voorbij de 3kg. Jaren solo mee rond gelopen omdat ze flexibel ingezet kon worden. Alleen of met twee. https://ivovanmontfort.blogspot.com/2011/12/to-cape-soppen-langs-nw-schotland-deel1.html
    Na 2005 ben ik dan ook overgestapt op een akto voor solotochten
    Dit jaar de nallo 3 terug gereviseerd met nieuwe elastiek en kan hij weer mee op onze wintertocht

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Ik volg Ivo’s redenering volledig. Zo zwaar is je tent nu niet en er is niets tegen teveel plaats hebben.

Ik zie in je lijstje niet echt een topmerk staan en vermoed dus dat je niet teveel geld wilt uitgeven.
    Voorlopig zal je, vermits je enkel in het weekend gaat hiken, niet echt onherbergzame gebieden opzoeken vermoed ik en is een dure investering niet echt nodig.

Je zou eens een eenvoudig 3×3 tarp kunnen proberen om de rugzak lichter te maken…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.