HOME FORUM Wandelgebieden 4 a 5 daagse tocht regio Pyreneeën/Spanje in Oktober

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Dag iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om begin/mid oktober een 4 à 5 daagse trektocht te doen. Dit jaar was ons oog gevallen op de regio Pyreneeën (Spaanse kant) of daar ergens rond. We hebben redelijk wat ervaring met tochten in het hooggebergte, maar het is de eerste keer dat we zo laat in het jaar er op uit gaan.

Heeft iemand van jullie een goeie tip of advies waar we naar toe kunnen gaan zonder al te gure weersomstandigheden aan te treffen? Qua locatie zijn we flexibel aangezien we met de auto reizen. Overnachten in tent is zeker ook een optie, op de voorwaarde dat het geen -10° vriest ’s nachts 😉

Alvast bedankt!

Annaël & Jan-Willem

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Aigüestortes is denk ik het mooiste gebied, geweldige 5 daagse rondtocht (5-6 uur per dag bij doorlopen, maar wat relaxen op al die mooie plekken zou ik aanbevelen) langs berghutten mogelijk…. (en achteraf n paar dagen Barcelona is ook heel leuk).
    Een van de mooiste routes die ik ken. Met enorme imposante uitzichten, geweldige natuur, watervallen en stroomversnellingen. Met tent ook te doen…. dat is wel goedkoper en je hebt dan alle vrijheid om je mooiste plek te kiezen.

FrankB
    Bijdrager

Maar je kunt ook kiezen voor 2-3 dagtochten daar vanuit een uitvalsbasis en een 2-3 daagse trektocht in het eveneens imposante naastgelegen Certascan (minder bekend maar ook geweldig) ondernemen waar ook onbemande berghutten zijn die niks kosten

FrankB
    Bijdrager

Ik heb wel een mooi uitvalsbasis adres daarvoor als je dat wil (liften is daar ook heel makkelijk)

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Wildkamperen of bivouac is verboden in het natuurpark Aigüestortes.

Er is twee maal daags een bus die een toer maakt omheen het park zodat je vanuit verschillende plaatsen dagtochten kan doen. Vertrekt in Espot smorgens (ongveer 7:30 hr) en S’avonds (17:45 hr).

Vertrekt op de parking vlakbij de tourist info.

Je kan natuurlijk ook in de hutten verblijven.  Dagelijks de meteo raadplegen want het weer verandert daar razendsnel.  Bij twijfel: het echte hooggebergte vermijden (> 2700m). De hoge cols zijn daar dikwijls heel (extreem) stijl en levensgevaarlijk als het regent.

janwillem
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Hey Frank, Serrel,

Thanks voor de info. Klinkt inderdaad interessant. Zouden jullie me wat meer info kunnen bezorgen ivm de 5 daagse trektocht? Bij voorkeur slapen we in een tent om de kosten wat te drukken, maar indien dit niet mogelijk zoals Serrel aangeeft slapen we wel in de berghutten.

Thanks

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

volgens mij rijdt die bus niet meer in oktober.

http://parcsnaturals.gencat.cat/en/detalls/Noticia/20190619_bus

Een begin van zoeken op

http://act.gencat.cat/wp-content/uploads/2014/07/Pirineus-de-Catalunya-Senderisme-HOL.pdf

Ik was tijdens mijn HRP doorsteek erg gecharmeerd over het grensgebied ten zuiden van Mantet. Daar is nogal wat te organiseren langs beide zijden. her en der een cabane. (bv erg gecharmeerd over de binnenkant van http://www.refuges.info/point/5752/cabane-non-gardee/Conflent/Refuge-Arago/)

Een kant en klaar optie zou kunnen zijn (niet gecontroleerd of alle hutten nog open zijn maar met wat planning kan er gebivakkeerd kunnen worden)

https://cdt66.media.tourinsoft.eu/upload/CC—NYER—GR-P-Tour-des-Reserves.pdf

rudi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

dat stuk van mariailles naar ul de ter is idd zeer de moeite

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.