HOME FORUM Materiaal en techniek 2 dunne jassen of 1 dikke?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Ik wil komend weekend eens proberen of mijn Haglöfs Barrier III hoody in combinatie met mijn Haglöfs Barrier II gilet (samen 800gr) even warm gaat zijn of mijn dikke jas (type: Bergans 5305 down jacket – 1.000gr.). Ik wil dit eens proberen omdat ik met twee jassen overdag sowieso meer keuze heb. Zo doe ik die gilet heel regelmatig aan en uit bij een korte pauze, kan de hoody aan bij een langere pauze in de koude, kan ik de gilet aanhouden bij het stappen wanneer het koud is…. Terwijl die Bergans donsjas pas enkel tot z’n recht komt ’s avonds voor de tent.

Hebben jullie hiermee ervaring? Hoe schatten jullie dit in? Pro’s en/of contra’s?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Voordeel van twee jassen is inderdaad dat je ze ook los kan gebruiken. Ivo doet het ook op die manier. Compressie is het belangrijkste punt om op te letten. Ivo heeft een iets ruimere donsjas gekozen die hij over zijn primaloft met kap trekt. Zo heeft hij ook nog een luchtlaag tussen de twee jassen.

Daarnaast merk ik op dat je beide Haglöfs gevuld  zijn met synthetische isolatie. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe ze het doen t.o.v. je dikkere jas van natuurlijk dons. Dat hangt af van de kwaliteit van de synthetische isolatie vs. hoeveelheid dons en vulkracht in je donsjas. Isolatiewaarde is mogelijk nog iets groter bij je Bergans die met zijn 1000 gram wel erg zwaar is. Mijn donsjas blaast zich ook serieus op, dat zal je met je twee dunnere jassen niet hebben.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Omdat we niet gingen hiken maar vanaf een uitvalsbasis werkten en ik dus meer kon meenemen heb ik beide systemen tussen kerst en nieuwjaar kunnen testen 200 km boven de poolcirkel.
    Een maat van me heeft alleen met het 2 lagen systeem gewerkt wegens het missen van een dikke donsjas.
    Voor het een beetje te kaderen. Het was daar -26°C.

Ik had zelf een dikke donsjas van patagonia mee. Echt huge ding. = systeem 1: de dikke donsjas
    Een Arc’teryx Atom LT Hoody, fleece van 66° North en de Haglofs Essens II down hoody. = systeem 2: 2 lichtere lagen

Als we ’s avonds/’s nachts naar het poollicht gingen kijken droeg ik de dikke patagonia jas over mijn fleece en was ik goed. Dit was enerzijds uit gemakzucht, anderzijds omdat ik het idee had dat dit warmer was.
    Mijn maat droeg dan zijn arcteryx jasje (ook de atom LT hoody) en een snowboardjas daarover.
    Beide waren we goed daarmee.

Overdag bij activiteiten droeg ik merino wollen tshirt met fleece en daarover de arcteryx jas en hij hetzelfde en waren we als we actief bezig waren goed. Bij een stop deed ik mijn donsjasje erover en was ik ook goed.
    De dikke jas droeg ik bij activiteiten niet omdat het me te zwaar limiteerde in mijn mogelijkheid om mijn temperatuur te reguleren. Hier verkoos ik de 2 jassen. Soms toen we ’s avonds buiten gingen en ik de dikke jas droeg en we wandelden een eind moest ik vaak die open ritsen om wat af te koelen, maar dit was dan weer te koud. Dan zat ik telkens in de knoop met de dikke jas.
    Mocht ik echt kamperen in temperaturen onder -10°C zou ik wel een warmere donsjas gebruiken om als avondjas te gebruiken dan de essens II down denk ik.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Met de aanname dat de Quadfusion synthetische isolatie van Haglofs een isolatiewaarde bezit die aan de top zit van de synthetische isolatie (vergelijkbaar met Primaloft dus) en dat de hoeveelheid dons in de donsjas ongeveer overeenkomt met 30% van het totaal gewicht van de jas (wat bij de meeste donsjassen rond die waarde schommelt), dan kan ik bij benadering de clo-waarden van je genoemde kledingstukken uitrekenen en kom ik op een volgende vergelijkende uitkomst uit:

De combinatie Haglöfs Barrier II gilet in combinatie met de Haglöfs Barrier III hoody bieden je tesamen ongeveer 68% van de isolatiewaarde die de Bergans 5305 down jacket je biedt.

Dat is wel in de veronderstelling dat je synthetische isolatie nog redelijk nieuw is. Met toenemend gebruik gaat de isolatiewaarde van synthetisch materiaal sneller achteruit dan dons en zeker als je je vest ook nog eens met rugzak op de rug zou gaan dragen.

Ik ben ook al op tocht gegaan met een synthetisch jasje in de veronderstelling dit enkel tijdens pauzes en op de bivak te dragen om dan uiteindelijk op de tocht dit toch paar keer overdag steeds aan te houden omdat het te koud was (telkens was het heel de dag aan het regenen en waaien bij zo’n +5°c). Intussen merk ik dat de isolatiewaarde van mijn synthetisch jasje hierdoor al merkbaar is afgenomen (vooral op de rug en schouders). Wil je dit liever niet dan zou ik opteren om je synthetisch vestje te vervangen door een fleece of een dik fleece vest.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ergens gevonden dat die Bergans ± 340 g dons zou bevatten in maat L.

Inderdaad, voor actieve condities is een fleece of zo nog altijd het best.

Werner
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Dit weekend aan de tent de Haglöfs Barrier III gedragen bij -6°. Hieronder droeg ik een klassiek katoenen onderhemdje, een katoenen t-shirt met korte mouwen en een fleece (Patagonia R2). Dat was nog comfortabel. De gilet heb ik gewoon nog voor de fun er eens boven aangetrokken maar echt nodig was dat niet.

WalkingBernie
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hallo iedereen !

Ik prefereer ook om 2 jasjes te hebben omdat deze het laagjes systeem uitwerken.

Verder lees ik hier veel positieve dingen over (voor mij) toch prijzige materialen. Als ik zo vrij mag zijn deze ervaring te delen? Ik heb per toeval een zeer duurzame en goedkoop alternatief gevonden om me warm te houden tot ( uit eigen ervaring dan ) -9°c. Normaliter zou het zelfs met gemak tot -25°c je warm houden maar ik ken niemand die dit droeg op het werk in die koude zone.

Ik gebruik dus een goedkope decathlon fleece en/of mijn super dunne “frigovestjes” van mijn vorige werkplek afhankelijk van de te verwachten temperaturen. Deze vestjes heb ik in versies met mouwen en zonder mouwen. Als je deze samen draagt dan smelt je bijna voor nog geen 600gr maar deze zijn niet waterafstotend , wel windstoppend. Deze vestjes zijn volledig synthetisch.

De vestjes worden gebruikt bij -25°c tot +2°c dus niet slecht zou ik zeggen.

Beide vestjes zijn vrij licht en vul ik aan met een poncho  ( die dan weer mijn rugzak ook droog houdt en als schuilplaats/zeiltje kan dienen) of een donsjasje van 0.350gr.

Totaal gewicht

“frigovestje” , poncho =0.375gr + 0.390gr= 0.795gr

* fleece, “frigovestje”  =  0.420gr + 0.390gr= 0.810gr

Het is maar een tip en de investering is maximum 100 euro en komen uit Nederland. Tot nu toe ( na 4 jaar dagelijks intensief en ruw gebruik op het werk en nu reeds 4jaar als hiking materiaal) is er nog niets aan deze vestjes.

Als ik dan toch een nadeel moeten geven…ze zien er niet uit 😉

mvg WalkingBernie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.