HOME FORUM Materiaal en techniek 1-persoons vierseizoenstent

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Hallo iedereen,

Gezien ik in de toekomst als tochtbegeleider steeds vaker alleen in een tentje zal slapen, ook in de winter, ben ik op zoek naar een degelijke 1-persoonstent bruikbaar voor de 4 seizoenen. Op dit moment komt de Hilleberg Soulo als beste uit de bus maar ik twijfel een beetje over de binnenruimte (en de prijs). Ik heb die van Ivo eens mogen proberen vorig jaar maar dat was een iets aangepaste versie (langer formaat & DIY), dus zou hoe dan ook de originele versie eens willen bekijken. Andere ideeën over modellen die in aanmerking komen, zijn ook welkom.

In de zomer zou ik de binnentent willen thuislaten, dus de tent moet ook enkel met het buitenzeil alleen op te zetten zijn.

Groetjes,

Debbie

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Hallo Debbie,

Gelukkig kan ik toch deze lastige vraag met een paar tips beantwoorden. De ene is: kijk eens op de site van helsport.no en dan bij de outlet. Jammer dat het vrijstaande tentje van vorig jaar er niet meer bij is. De volgende tip is de Big Sky Chinook 1plus(kan de hond of smalle partner ook nog mee) Deze zag ik bij sackundpack.de en bij bigskyinternational.(european warehouse).

Deze tent krijgt jubelende reviews van Duitsland tot en met Australië, maar is bij ons nagenoeg onbekend. succes gewenst!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 994

Uiteindelijk zal je wel bij de soulo landen als je kan leven met de beperktere binnenruimte in de winter.(of een met gelijksoortige uitvoering)
    Veerle heeft een origineel.
    Alternatief zou een nallo2 zijn (of ander gelijksoortig type tunneltent). Kan ook wat wind verdragen (maar niet zoveel als een soulo en wat lastiger op te stellen bij onstuimig weer dan een soulo). Nadeel is de prijs van een nallo en gegeven dat er omstandigheden zijn dat je hem nooit zo strak op kan spannen als een soulo. Je bij hevige sneeuwval toch af en toe met de voeten tegen het dak moet tikken. Meer ruimte is een voordeel voor deze tent die vermoedelijk (niet opgezocht) qua gewicht in de buurt van een soulo komt.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Yep, ik heb de originele, die mag je altijd eens bekijken. Veel zal die niet met Ivo’s versie verschillen. Het grootste verschil zal in de positie van de opening van de binnentent zitten. Ik meen me te herinneren dat hij dat handiger vond om vanuit de slaapzak te kunnen koken.

Ik heb de tent bij een herfsttocht ook eens zonder binnentent gebruikt. Dan krijg je een ruime tent 🙂

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Hoi Debbie,

Ik heb inhoudelijk geen tips, maar mocht je de Soulo aanschaffen overweeg dan deze Zweedse webwinkel. Hier is de Soulo een stuk goedkoper (ik geloof omdat hij Zweedse prijzen hanteert, die gunstig uitvallen met de wisselkoers van de euro).

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de tips iedereen.

@Ivo: zou ik nog eens gebruik mogen maken van jouw DIY-exemplaar in februari? ‘k Heb het maar 2 nachten nodig en wil me toch nog even bezinnen over welk model ik nu best koop. De Soulo blijft toch een prijzige tent. Bij goed weer overweeg ik om enkele de buitentent mee te nemen.

Groeten,

Debbie

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik volg toch niet. Als je nu een solo wintertent zoekt die de hardste condities moet aankunnen, akkoord dan kom je bij de Hilleberg Soulo uit. Maar waarom zou je deze tent het hele jaar door gaan gebruiken? Ik ben de Soulo in de winter altijd zonder binnentent gaan gebruiken en dat ervaar ik als een stuk comfortabeler dan met binnentent. In de zomer zonder binnentent zal echter niet altijd lukken. Met een Soulo in de zomer rondtrekken is niet efficient meer.

Als we spreken over een 1-persoonshelter die in alle seizoenen efficient moet kunnen gebruikt worden, dan zou mijn keuze gaan naar een mid zoals de MLD Solomid, Duomid tot Supermid (meest stormvaste onder de mids) afhankelijk van de ruimte die je wil. In de sneeuw vraagt het wat meer aandacht om op te stellen en in onstuimig weer moet je voorzichtiger zijn met je bivaklocatie, maar blijft met de juiste skills nog bruikbaar het jaar rond.

Mijn persoonlijke keuze zou toch zijn om voor 2 shelters te gaan. Een Soulo voor uitsluitend wintergebruik en een trailstar of tarp/bivi combinatie voor de 3 seizoenen.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Indien een mid, kijk ook eens naar Seek Outside.
    Ik heb de Silvertip, en die lijkt me beter met stevige wind om te kunnen gaan dan de MLD Duomid / Supermid door zijn ronde vorm, en het heeft meer ruimte dan de Duomid.
    Echter denkt Joery wel dat het zelfmoord zou zijn om die Silvertip in winters Lapland te gebruiken, dus dat laat wat ruimte voor interpretatie 😀

Dzjow
    Moderator

Sven,

Na ondertussen ook eigen ervaring te hebben met de Supermid moet ik zeggen dat de op strategische punten geplaatste scheerlijnen op de panelen en vooral op de ridgelines een wereld van verschil maken. Jou Silvertip heeft geen scheerlijnen op de ridgelines als ik het me nog goed herinner? Ik raad niet aan om een mid zonder die extra scheerlijnen te gebruiken in extreme omstandigheden zoals Sarek in de winter boven de boomgrens.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Hey Joery, interessant om weten. Een dubbelwandige tent lijkt me nog altijd aangenamer in de winter maar misschien moet ik het gewoon eens aandurven om ook in de sneeuw een tarp te gebruiken. Die stormvastheid en wind/sneeuw die onder het tentzeil kan blazen, is wat me in de winter het meeste zorgen baart. Die Supermid lijkt me ook wel interessant om in de zomer te gebruiken met Ivo, en lijkt me praktischer qua ingang dan de Trailstar.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Joery, de silvertip heeft 12 punten rondom om piketten in te zetten en heeft 8 ridgelines (tov 5 voor de supermid?).
    2 ridgelines op mijn shelter hebben een scheerlijn, maar in optie kunnen dat er 6 zijn. Volgens David Chenault is die optie voor de “paranoïd”, maar die komt niet in Sarek denk ik 😀

Omdat ik ondertussen een Soulo heb draagt deze tent toch mijn voorkeur weg voor winters Sarek, aleszins tot ik wat meer ervaring heb. Wat ervaring betreft loop jij mijlenver voorop, Joery 😉

Dzjow
    Moderator

Sven, als je op alle ridgelines van een Silvertip ook scheerlijnen kunt hebben dan twijfel ik er niet aan dat die shelter op zijn minst op gelijke hoogte komt van een Supermid wat stormvastheid betreft.

Niet zoveel mensen die een mid gebruiken in de winter, maar eenmaal je de skills onder de knie hebt is het wel mogelijk. Andrew Skurka gebruikte een Solomid op zijn Alaska-Yukon expeditie, ook tijdens de wintermaanden waar hij welliswaar telkens een beschutte bivakplek opzocht en Erin en Hig die een Supermid gebruikten het jaar rond op hun tocht op de westkust van Canada en Alaska.

Die stormvastheid en wind/sneeuw die onder het tentzeil kan blazen, is wat me in de winter het meeste zorgen baart.

Het komt erop neer de juiste skills onder de knie te krijgen, zowel wat de shelter opzetten in de sneeuw betreft als een goede bivaklocatie uitkiezen. Ik kan me inbeelden dat dit in het begin wat intimiderend is. Met een mid heb je daar uiteraard wat meer werk mee dan met een tent als de Soulo. Ook gebruik je in de winter best een ski of een zeer stevige stok om de shelter recht te zetten want twee wandelstokken aan mekaar gebonden lijkt me niet zo betrouwbaar in een storm. Dat kan een groot nadeel vormen om voor een mid te kiezen als je vaak op sneeuwschoenen op pad bent. Tot slot Debbie, noem een mid geen tarp want dat is het niet. Een mid is per definitie een tarptent. 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ok, begrepen. 🙂

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

De Tarptent Scarp 1 zou bij mij hoog op de shortlijst staan.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Alles wat over de Scarp 1 gezegd kan worden en een goede recensie erbij, staat al op starthiking.nl   Meer kan ik er niet over schrijven zonder de kans te lopen om commercieel te worden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.