START TO HIKE

Home>START TO HIKE

Hiking is niet meer dan een modieus woord voor het maken van meerdaagse wandeltochten. Wandelen laat je toe om op een natuurlijk tempo een streek of land te ontdekken. De kunst is om je niet vast te pinnen op je einddoel: het bereik van de hut of een bergtop, maar te genieten van elk moment ernaartoe. Hoe begin je eraan? In dit artikel vind je 10 praktische tips voor beginners!

Tien tips voor beginnende hikers

Tip 1: Start dichtbij huis

Voor je eerste wandelervaring hoef je niet naar het buitenland. Ook in de lage landen zijn er tal van meerdaagse & bewegwijzerde wandelroutes, zelfs in je eigen achtertuin. Met de opkomst van de bivakzones (Vlaanderen) en paalkampeerterreinen (Nederland), krijg je zelfs het echte trekkersgevoel.  Check de reisverslagen van de lage landen en loop gewoon één van de beschreven tochten na!

In de Ardennen kan je ook al uitdagende tochten doen (foto: Debbie Sanders).

In de Ardennen kan je ook al uitdagende tochten doen (foto: Debbie Sanders).

Tip 2: Bouw de moeilijkheidsgraad geleidelijk op

Bouw je ervaring op naar je droomtocht. In de Ardennen kan je al wat tochten ondernemen met de nodige hoogteverschillen. In de Vogezen maak je kennis met wat moeilijkere paden en guurder weer. Kies pad daarna voor een bekendere en bewegwijzerde route in de Alpen, Pyreneeën of Scandinavië. Scandinavië heeft het voordeel dat er vaak minder grote hoogteverschillen zijn dan in de hooggebergtes van het vasteland.  Pas als je wat ervaring hebt opgebouwd en je goed met kaart en kompas overweg kunt, kan je je wagen aan moeilijkere en/of ongemarkeerde routes.

In de Vogezen vind je enkele moeilijkere paden (foto: HA-bivaktocht Vogezen mei 2015)

Tip 3: Kies het seizoen die het meest voor de hand liggend is

Hoe hoger of noordelijker het gebied, hoe korter het wandelseizoen. Als het in mei al volop lente is in de lage landen, liggen de Alpen nog onder een flink pak sneeuw. Ervaren stappers gaan vanaf half juni in het hooggebergte of desolate gebieden op stap. Beginnende hikers wachten pas tot juli of zelfs augustus om niet te veel sneeuwvelden meer tegen te komen die vaak blijven liggen op meer delicate soms steile stukken van een route.

Sneeuwvelden kunnen in het begin van het seizoen nog talrijk aanwezig zijn (foto uit de Sloveense bergen half juli, Debbie Sanders).

Sneeuwvelden kunnen in het begin van het seizoen nog talrijk aanwezig zijn (foto: Debbie Sanders, Slovenië, half juli).

Tip 4: Begin tijdig aan je voorbereiding

Enkel geroutineerde hikers kunnen op korte termijn nog snel een route in elkaar knutselen en een rugzak pakken met al hun vergaarde materiaal. Beginnende hikers anticiperen best wat. Wil je komende zomer voor de eerst keer in de bergen op stap? Begin dan eind december al aan je voorbereiding.

Tip 5: Plan rustige etappes en bouw stelselmatig op

Hou je bij de voorgestelde dagetappes in de wandelgids of blijf bescheiden als je zelf etappes moet indelen. Hoe meer hoogtemeters je moet overbruggen, hoe korter de afstand die je kan wandelen. In de bergen is een dagafstand van 10-15km heel normaal. In de Ardennen kan je uitgaan van 20-25km, als je al ervaring hebt met dergelijke afstanden tijdens dagwandelingen. Overdoe je de eerste dagen niet. Neem iets mee om te lezen (dwarsligger) of een kaartspel om de dag te vullen.

Tip 6: Denk goed na over wat je meeneemt van materiaal

Als beginner heb je niet meteen al het hightech materiaal van een ervaren bergsporter en dat is ook niet nodig. Maar je moet natuurlijk de juiste zaken meenemen om je tocht comfortabel te kunnen afleggen. De volgende items zijn daarbij belangrijk:

  • Een paar wandelschoenen met profiel die aan jouw voeten passen en je wat ingelopen hebt
  • Een goede regenjas die waterdicht en ademend is (perfect ademend kan die trouwens nooit zijn)
  • Een rugzak die past en comfortabel blijkt met wat meer gewicht
  • En voor de kampeerders: een voldoende warme slaapzak.

Paklijsten vind je hier, neem mee wat nodig is maar ook niet meer dan dat.

Huur materiaal als je eigen gerief (of dat van je vrienden/familie) niet voldoet. Oud materiaal heeft vaak zijn beste tijd gehad.

Neem het juiste materiaal mee voor je tocht en test het op voorhand uit (foto: Willem Vandoorne in Schotland).

Neem het juiste materiaal mee voor je tocht en test het op voorhand uit (foto: Willem Vandoorne, Schotland).

Tip 7: Eet en drink voldoende

Stappen met een rugzak doet je heel wat calorieën verbranden. Het is belangrijk om voldoende te eten en een trekking niet als een dieet aan te grijpen. Je hebt je energie nodig voor je inspanning & de concentratie vereist bij het stappen (zeker op moeilijker terrein). Als je uitgeput bent, is de kans op een ongeval groter en is er gewoon minder fun aan. Aan de andere kant is het van belang je maag ook niet te gaan overbelasten en beter regelmatiger te eten dan te veel in één keer.

Eten kan weinig kwaad zolang je er maar niet ongemakkelijk van wordt (foto: käseschnitte in de Zwitserse Alpen, Debbie Sanders).

Eten kan weinig kwaad zolang je er maar niet ongemakkelijk van wordt (foto: käseschnitte in de Zwitserse Alpen, Debbie Sanders).

Tip 8: Bereid je fysiek voor

Door regelmatig te sporten tijdens de week (2 à 3 keer) maak je je lichaam gewend om zich fysiek in te spannen. Het verschil tussen vb. een bureaujob en opeens meerdere dagen achtereen te stappen is anders te groot. Probeer zoveel mogelijk fysieke activiteit in te bouwen in je drukke bestaan door vb. fiets te nemen, de trap te verkiezen, korte sessies te sporten als een langere niet lukt. Alle kleine beetjes helpen. Als je echt weinig tijd hebt om je fysiek voor te bereiden, dan zal je je planning op je tocht zelf wat lichter moeten maken.

Een trektocht kan erg inspannend zijn. Werk aan je conditie.

Een trektocht kan erg inspannend zijn. Werk aan je conditie.

Tip 9: Neem een kaart en eventueel wandelgids mee

Een wandelgids is het meest handig aan je keukentafel. Je vindt er info over etappes, bezienswaardigheden en het verloop van de route. Eenmaal op het terrein heb je meer aan een stafkaart (1:25.000 geniet de voorkeur). Zo heb je een overzicht van het gebied en de diverse wandelroutes (altijd handig als je vb. omwille van slecht weer moet bijsturen). Je kan ook volgen hoe je vordert, en zo leer je intussen ook wat kaart lezen. En het is bovendien een pak lichter om mee te dragen. Gebruik een kaartenhoes om je kaart te beschermen.

Doe ervaring op als voorbereiding naar je trip vb. door een kaart te leren lezen (foto: HA-Vogezenstage mei 2016)

Doe ervaring op als voorbereiding naar je trip vb. door een kaart te leren lezen (foto: HA-Vogezenstage mei 2016)

Tip 10: Volg je eigen tempo

Genieten doe je het meest als je je niet te veel vermoeit. Al kost een klim en zwaar terrein een inspanning, het moet ook nog als haalbaar aanvoelen. Afzien als de beesten is iets voor in het leger of tijdens een survivaltocht. Een meerdaagse wandeltocht moet 90% van de tijd fun zijn. Loop dus niet te hard van stapel maar volg je eigen ritme, je komt er wel.

En last but not least, de bonus tip

Niet twijfelen of je het aankunt, ga gewoon stappen! En als de stap te groot is om alleen de sprong te wagen, schrijf je dan voor één van onze activiteiten in.

Ga mee met ons op stap (foto: Heuvelland, David Cappelle).

Ga mee met ons op stap (foto: Heuvelland, David Cappelle).