Trip zomer 2015: Noorwegen: Hardangervidda en Folgefonna

>>Trip zomer 2015: Noorwegen: Hardangervidda en Folgefonna
Trip zomer 2015: Noorwegen: Hardangervidda en Folgefonna 2015-02-05T16:43:39+00:00

HOME FORUM Wandelgebieden Trip zomer 2015: Noorwegen: Hardangervidda en Folgefonna

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52
    #10444 |

Aangezien ik nog altijd vakantie heb, heb ik dus extra veel tijd om men volgende hikes voor dit jaar in te plannen.

Zo denk ik erover om samen met Kevin en nog een 2 tal (tot nu toe nog niet gekende personen) nog eens naar Noorwegen te gaan in de september (1 keer geweest vroeger met men ouders maar dit was via huisje dat we daar gehuurd hadden). Zelf al wat zitten opzoeken en we dachten momenteel eigenlijk om een tocht te doen van 2 tal weken (reistijd niet inbegrepen) rond het natuurpark Hardangervidda met eventuele uitbreiding naar Folgefonna (vooral voor de mooie hoogtes en verre zichten). Heb de pagina hier al eens doorlezen en zag dat vooral de eerste zeer aantrekkelijk en bekend is. Folgefonna iets minder aangezien daar het quasi onmogelijk is las ik om gemakkelijk rond te trekken, vandaar dat we denken om hier slechts enkele dagen te zijn.

Qua vervoeropties hadden we momenteel gedacht aan de auto en zo via overzetboot aangezien we zo lokaal ons gemakkelijk kunnen verplaatsen en zo sneller van het ene natuurpark naar het andere kunnen gaan (+ bevoorrading in de auto/ reserve kledij etc).

Nog een optie natuurlijk is het vliegtuig. Natuurlijk heb je daar nog de vervoerskosten erna bij en ben je veel minder mobiel op deze manier.

Hierbij mijn volgende vragen:

– Wat moet je in deze gebieden zeker gezien of gedaan hebben?

– Hoe zouden jullie ernaar toe gaan?

– Welke periode in het jaar zou het beste zijn, hoewel ik denk dat het pas past vanaf september en het dus natuurlijk iets minder warm is dan juli of augustus.

Het zijn dus nog maar vage plannen, maar wil er iets van komen dan is het natuurlijk zeer belangrijk om nu al te beginnen met kijken!

Jelle
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hey,

Het overgrote deel van de Hardanger (deel ten zuiden van de E7) is licht golvend terrein zonder al teveel hoogteverschillen. Het meest interessante stuk vind ik het gebied rond de Hardangergletsjer. Een veel gebruikt vertrekpunt is Finse (met de trein bereikbaar vanuit Oslo) en dan rond de gletsjer wandelen om dan weer in Finse uit te komen, of verder oostwaarts, vb Geilo.

Folgefonna is een heel ander terrein, diepere dalen, steiler en wilder van natuur. Ook het uitzicht op open zee dat je op sommige toppen hebt maakt het een andere ervaring dan de Hardangervidda.

Met het openbaar vervoer zal je wel overal geraken maar vanaf half augustus is het aanbod een stuk minder. Het kan in september dus misschien wat puzzelen worden. De trein gaat in alle geval rechtstreeks van Oslo richting Finse, Voss. Vandaar moet je wel bussen verder zuidwaarts kunnen nemen.

September is inderdaad minder warm. Het kan nog wel eens 15° worden maar de kans op vriestemperaturen is groter (zeker boven de 1200m). Overdag kan je misschien eens in T-Shirt lopen terwijl het ’s nachts -5° is. Hou dus rekening met lichte winteromstandigheden. De muggen zijn dan gelukkig allemaal weg 🙂

Filip Claeys
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Naast het gebied rond Finse is ook de zuidwestelijke Hardangervidda best interessant (bergachtiger dan de rest van de vidda). Vanaf de westelijke rand van het plateau heb je – uiteraard bij mooi weer – fameuze zichten op de Folgefonn gletsjer. In juni 2014 deed ik in dit gebied een solo trek, grotendeels over sneeuw en onder excellente weercondities:

Foto’s: https://www.flickr.com/photos/filip_claeys/sets/72157649463658897/

Verslag: https://filiphaclaeys.wordpress.com/norway-2014-hardangervidda/

Glenn A.
    Bijdrager

Bedankt alvast voor jullie reacties! Als ik wat verder plan ga ik hier sowieso nog extra vragen stellen want zie dat er hier wel een hoop personen zijn die hier al geweest zijn! Ben alvast begonnen met kijken naar tochten rond het Finse dan. Lopen jullie dikwijls via een route of is het eerder off map dat jullie lopen?

@jelle, Jij zou dus ook eerder de auto aanraden dan het vliegtuig als ik het goed begrijp?

@Filip, Zeer mooie foto’s heb je daar! Zag er bangelijk uit!

Glenn A.
    Bijdrager

Gebruiken jullie kaarten voor jullie route te plannen of doen jullie het via kopies?

Heb nu deze gevonden http://english.turistforeningen.no/ en deze site http://www.switchbacktravel.com/norway/hardangervidda maar vroeg me af hoe jullie jullie tochten plannen in Noorwegen en dan meer rond de regio hardangervidda en folgefonna.

Alvast bedankt!

Jelle
    Bijdrager

Als je naar Finse gaat heb je geen auto nodig. Heel goed bereikbaar met de trein. Ga je naar de westkant van de vidda dan wordt het puzzelen met bus en trein. De auto geeft je een deel vrijheid maar je bent minstens twee dagen onderweg vanuit België, kost enkele 100’en euros meer dan vliegtuig/trein.
    Ga je minder dan 10 dagen is het voordeliger om een auto te huren in Oslo dan zelf te rijden vanuit België.

Tochten plannen doe ik met http://www.ut.no/kart. Heel noorwegen in topografische kaarten, er staan ook een heel deel wandelingen op + alle DNT routes. Een lineaaltje waarmee je kan zien hoelang het is van punt a naar punt b is ook handig.
    Als ik dan weet welk gebied het precies wordt koop ik een kaart en plan de route daar nauwkeurig.

Er zijn massa’s bewegwijzerde routes (zeker op de hardangervidda) dus ik denk dat het daar wel mee lukt. Off-map, als je daarmee ‘zonder-kaart’ bedoelt dan: nee, dat doe ik nooit. Je eigen route plannen, weg van de bewegwijzerde routes, dat wel.  Enige kennis van kaart lezen is dan wel nodig, zeker op de hardangervidda waar het soms moeilijk is om je te oriënteren.
    Een goed boek voor je eerste stappen in Noorwegen is ‘bergtochten in Noorwegen’ van Jolanda Lindschoot. Ook hier op het forum vind je een aantal verslagen.

Ignace Bral
    Bijdrager
    Aantal berichten: 60

Ola,

nog maar een keer een maand in Noorwegen geweest,
    haddangervidda, dovrefjell ( met de muskusossen…. top top top) en Trolheimen .. rustig, mooi, schitterend… daar geraken per auto is en blijft het gemakkelijkste… hoe dan ook, je kan meer reservekledij meenemen… want Noorwegen is niet alleen heel mooi, het kan ook heel nat zijn…
    Enfin, als er een land is waar ik nog graag nog eens zou naartoe gaan is het zeker ook Noorwegen ( maar ook Nepal en Peru zitten in dat lijstje… daar heb ik ook een stuk van mijn hart verloren).
    Het aangeraden boek van Jolanda lindschoot is zeker een goed boek… heel goed.
    Maar ik wil jullie nog een andere tip geven. Namelijk om vanuit Gent de boot te nemen (vrachtschip dat mamimaal 12 passagiers per overtocht meeneemt/ wij deden het… ongelooflijk een cruise voor de prijs van wel wat euro’s maar het is veel veiliger, veel ontspannerder, je start je reis in absolute rust;.. wij dachten om daarna met de auto terug naar huis te rijden, maar belden op het einde van de reis of we toch weer meemochten met de boot… dat kon maar dan vanuit Goteborg… weer super tof, relax, geen gedoe, geen kans op ongevallen op de weg;..
    Om de zoveel tijd vaart er een vrachtschip van de firma DFDS ( klik op Atlantische oceaan of noordzee ) en dan zie je naar waar ze varen. Je kan ze ook bellen 09 2691269 ( ze stonden ons telkens heel vriendelijk te woord). Vier jaar geleden deden we de tocht vanuit Gent naar het zuiden van Noorwegen. In de terugweg voeren we van Goteborg naar Gent ( neem GPS en of kaart mee om het schip in de haven van Goteborg te vinden… daar hebben we een aparte story over)..
    Enfin, pak je tent en rugzak en ga…
    Wil je meer live uitleg, kom me dan opzoeken op de wandelbeurs in Antwerpen op zaterdag 28 februari ( ik ben er niet op zondag 1 maart) of op reismarkt in Brugge op zondag 8 maart.
    Als het een beetje in mijn kraam past mag je al mijn kaarten en boeken en topo’s komen ontlenen, want dat kapitaal ligt hier en er kan beter maar iemand gebruik van maken.
    Met de beste groeten, en ik zou zeggen eerst is eerst…. en voor wie zin heeft… op 9 mei 2015 zijn jullie heel welkom op de boekvoorstelling van De weg naar de Alpamayo/ zie tussen pot en pint.

Ignace

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 185

Deze topic ga ik ook volgen :-).
    Noorwegen, September, zelfde regio zijn bij mij ook het plan :-).
    Vliegtuig valt wel af want de hond gaat mee.

Ik was aan het denken om met de auto en de overzet naar Bergen te gaan en vanaf daar te zien waar we gemakkelijk een weekje kunnen wandelen, maar verder nog geen concrete plannen. Helemaal met de auto tot daar vind ik wat ver (in het verleden al gedaan) maar nu niet zoveel zin in (firma wagen ontbreekt dus het is wat duurder ook nog).
    Vergezichten en fjorden staan wel op het lijstje 🙂

Kevin Aelbrecht
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

*

Glenn A.
    Bijdrager

<h2></h2>
    @ignace bral, bedankt voor de tip inzake die overzet! Ga ik zeker eens opzoeken en kijken of dat een optie is. Dat we met de auto gingen gaan waren we ondertussen ook uit inderdaad. Vooral de reservekledij en de mogelijkheid om korte trektochten per gebied te doen en zo door te rijden maakt dat je veel kan gezien hebben in 2 weekjes tijd denk ik zo. Ik zal deze datums in mijn agenda zetten ,lijkt me reuze interessant. Veel succes met je boek overigens!

@DeamonAngel, van welke stad vertrek je dan om naar bergen te gaan via overzet? Heb jij al een aantal must see zaken gezien in deze regio? Wil vooral ook nog wat toppen meepikken maar in Hardangervidda zelf is dit vrij beperkt heb ik de indruk (hoewel het altijd wel wat naar omhoog en beneden gaat). Heb zelf zo’n 4-5 tal zaken die ik graag zou willen doen rond dit natuurpark zoals harteigen, trolltunga, hardangerjokulen, de watervallen rond de Kinso rivier. Zelf denk ik eraan om via de auto me te verplaatsen en per plaats zo’n aantal daagjes rond te trekken om elke keer terug te komen bij de auto. Ideale manier voor bevoorrading wat ons rugzak gewicht ook wat naar beneden haalt en we zo niet te veel dure zaken in noorwegen moeten kopen.

Wat ik ook nog sowieso wil doen in noorwegen is vissen en mijn vuurmaak skills verbeteren (wel rekening houden met de wetgeving in natuurparken natuurlijk). Eens 2 daagjes op dezelfde plaats blijven staat ook op de lijst om zo extra te genieten van mother nature 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager

Ik heb eerst nog eens een reis naar IJsland op het programma staan in Mei dus momenteel is er bijster weinig uitgedacht al voor de reis in september. Alleen de bestemming, Noorwegen, is gekozen.
    Ik zou voor een korte overzet gaan (de hond is mee). Van Denemarken naar Noorwegen dus waarschijnlijk.
    Er is een overzet van Hirtshals naar Bergen (aferry.nl). Da is van Fjordline dan.
    Maar ik moet het nog verder uitzoeken, wat juist het goedkoopste is en waar de hond mee mag en of het interessanter is om op kristiansand te varen en met de auto naar bergen door te rijden.
    We zijn met 3 of 4 + hond dus vermoedelijk is de overzet Hirtshals – Kristiansand interessanter en dan voort rijden.

Van wat te doen daar zijn er geen plannen. Landen met cultuur maak ik een planning, landen met natuur zelden :-).
    Een mooi uitzicht over een valei/fjord wil ik wel eens hebben en verder is het gewoon het wandelen in de natuur dat het doel is. Dus normaal gaat de auto niet meermaals genomen worden.

Glenn A.
    Bijdrager

Een vraagje, hoe zit dat met vuur maken in Noorwegen. Lees dat dit maar mag vanaf half september in theorie maar zou het ook niet discreet kunnen in augustus bijvoorbeeld (wel alle veiligheidsmarges van dien nemen en respect voor natuur natuurlijk)?

Vroeg me dit af, want dat was zeker 1 van de redenen waarom ik graag naar noorwegen zou willen gaan.

Jelle
    Bijdrager

Tuurlijk kan je dat, plaats genoeg waar je niemand tegenkomt maar ik wil je toch vragen er geen misbruik van te maken. Het allemansrett ligt de laatste jaren meer en meer onder vuur.
    Door het toenemend toerisme met jaarlijks duizenden mensen die zich niet aan de regels houden, is er sprake om een groot deel van de vrijheden aan banden te leggen. Dat zou enorm jammer zijn.

De kans op bosbranden is groter dan je soms denkt, zeker in het oosten van Noorwegen waar er een vrij droog klimaat heerst (bv lom waar ik woon heeft maar 300mm neerslag per jaar), bossen hebben geen brandgangen en vurenhout bevat enorm veel hars.

Boven de boomgrens is het over het algemeen wel toegelaten (je vindt er wel niet veel hout 🙂 maar kan ook gereguleerd zijn, afhankelijk van de gemeente.

Vraag me trouwens af waarom vuur maken een van je redenen is om naar Noorwegen te gaan 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager

Vuur maken kan je overal tenzij er een gevaar voor bosbranden is op dat moment.

En ik kan me perfect inbeelden dat je dit fijn vind :-). In IJsland hebben we het ook 1 nacht kunnen doen ergens en dit is toch wel fijn. Beetje de oermens in je dat dan gelukkig is. Man make fire xD
    In Zweden langs de trail had je soms van die kleine shelters met een plek voorzien voor vuur te maken.
    Fijne avondbezigheid :-).

Kenneth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

(bv lom waar ik woon heeft maar 300mm neerslag per jaar)

Heel opmerkelijk. En het blijkt nog te kloppen ook!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.