HOME FORUM Tussen pot en pint 22 november: "maak je eigen gerief"

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 713
    #8329 |

Zoals je al kan lezen op de agenda van hikingadvisor:
    We organiseren een workshop rond het zelf maken van eigen buitensportmateriaal.
    Om in te kunnen spelen op de wensen graag wat ‘verlangens’ hoe die dag er voor jouw uit mag zien.
    Is er een techniek die je uitgelegd wil zien?
    Misschien dat er wel een kleine herstelling uitgevoerd kan worden.
    Het naaimachine gaat waarschijnlijk een centrale plaats opeisen.
    Er zullen wel enkele staan om zelf eens te oefenen.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

* Na een foutje bij een bestelling van extremtextil heb ik nog 2 meter van dit liggen. Ik kan er dus maar beter iets mee doen. Lijkt me geschikt om een (niet al te dik) donsjasje uit te stikken. Het plan is nog wazig, maar concrete vragen volgen allicht ergens in september. Ik wil het eigenlijk tegen die zaterdag in november al af hebben, maar sowieso mogen dons/bafflewerktips wel op het programma voor mij als er nog anderen geïnteresseerd zijn. Kwestie van complexe donsprojecten beter te leren.

* Als er nog mensen zijn met zelfbouw trailstars zou ik er wel eens wat willen bekijken. Ik begin te denken ik hier mijn cat curves niet helemaal precies heb gemaakt. Rekenfout? Te nonchalant met de overlapping? …

* Algemener: het lijkt me een boeiend leerproces om niet alleen zelfbouwsels van Ivo maar ook van andere mensen te bestuderen / bediscussiëren. Hoeven niet altijd grootse projecten te zijn, ook kleinere ‘snel klaar’-projectjes kunnen boeiend zijn. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

* Verder vraag ik me af of stoffen van thruhiker echt de meerkost / overzeese import waard zijn.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Griet,
    bedankt voor de suggesties.
    Voor een goede handleiding om zelf een donsjas te maken moet je eens kijken naar de link die ik in mijn blog heb geplaatst.
    Spring evt. binnen voor het papieren patroon dat ik hier nog heb liggen. Je kan mijn model gebruiken om de eigen maat te bepalen.
    Dit is een ‘doorgestikt’ model maar met wat denkwerk kan je volgens mij eentje met tussenschotten maken.
    Begin sept. ben ik niet bereikbaar. Zit dan in de Pyreneeën.
    De cat curves: Die moeten volgens mij niet op de millimeter zolang de driehoeken symmetrisch zijn opgebouwd. Het kritische punt ligt bij het overbrengen van de curve op het silnylon voor je begint te knippen. Beetje spanning op de silnylon bij het uitleggen en het geheel trekt scheef, zeker voor de schuine zijde.
    Het uitknippen is tijdrovend en een erg vervelende klus.
    Het zit in mijn hoofd om voor te doen hoe ik het aanpak.

Griet
    Moderator

Merci voor het aanbod, ik neem het graag aan. Volgende week nog deels op fietsvakantie maar de laatste week van augustus kom ik dan langs voor het patroon. Tegen dan normaliter ook een bestelling van extremtextil binnen. Ik wil de binnen/buitenkant van mijn jas in 2 verschillende kleuren, louter praktischer tijdens het stikken denk ik.  Pertex Quantum van extremtextil lijkt me oké voor een bivakdonsjas. Als ik nog vragen heb dan zet ik ze wel elders, kwestie van je initiële onderwerp i.v.m. de workshop niet te kapen.

Dat voordoen v/d trailstar knip/uitleggen lijkt me nuttig want ik denk dat de fout daar kan zitten. Ik zal anders mijn TS  meebrengen in november voor je kritische blik.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 952

Meer info en een inschrijvingsformulier zijn te vinden in dit bericht: http://hikingadvisor.be/2014/10/04/zaterdag-22-november-diy-en-drogen-van-voeding/.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 86

Helaas vier ik dan mijn verjaardag. Had er graag bij willen zijn.
    Wegens allerlei redenen heeft de bouw van Trailstar even stil gelegen. Maar het einde komt in zicht. Had hem graag meegenomen. Er zijn een aantal puntjes die ik de volgende keer anders zou aanpakken, maar aldoende leert men 🙂

Het volgende project gaat waarschijnlijk een hangmat worden, gewoon om te proberen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Misschien moet je, als hij helemaal af is,
    je ervaringen eens delen binnen het ‘trailstar topic’.
    Verbeterpunten, daar kunnen we allemaal van leren.
    Iedereen die komt brengt, als hij wil, zijn eigen ‘pareltjes’ en ‘misbaksels’
    maar mee.
    Maakt het allemaal wat realistischer.
    Verder blijf ik luisteren naar de wensen van diegene die wel hebben ingeschreven.
    Hoewel niet allemaal even boeiend maar op de dag zelf kan je de MYOG artikels
    op BPL ook inkijken. Breng evt een stick mee.
    Verder een gelukkige verjaardag Luuk.

Luuk
    Bijdrager

Dank u Ivo!

Ik ga mijn ervaringen delen in het topic als de trailstar af is. Ik weet niet of het helemaal MYOG is, maar het heeft er wel mee te maken. Maar uitleg overschillende materialen, diktes en wat waar te gebruiken is denk ik ook wel interessant?

Veel plezier en succes de 22ste!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb gegrepen dat er nog plaatsen vrij zijn.
    Er zullen enkele Nederlandse broeders aanwezig zijn van hiking-site.nl.
    Heb hun nog wat laatste vragen voorgelegd.
    Met een link naar dat bericht
    http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?p=121597
    breng ik jullie ook op de hoogte.
    Tot binnenkort.

Luuk
    Bijdrager

Nu de trailstar zo goed als af is, heb ik de volgende punten waar wij tegenaan liepen:

• Door de grote hoeveelheid silnylon, glijd en valt het alle kanten op tijdens het naaien (het naaien zelf gaat prima) zijn er handig methodes/manieren om dit te voorkomen?
    • het dichtmaken van de top met een cirkelvormig stuk silnylon, ging eigenlijk prima, wij hebben dit gedaan door de cirkel in te snijden tot het middelpunt, vervolgens 1 deel vast plakken en het andere deel hierover heen te trekken (er ontstaat dan een conus). Daarnaast hebben wij de top op een balon gelegd om enigzins een strak oppervlak te creëren, hoe deed jij dit Ivo?
    • het is soms lastig om de naden en onder bovenkanten uit elkaar te houden. Hierdoor zit er eigenlijk een maakfout in mijn trailstar. Het extra puntje aan de top heeft een naad, die nu aan de verkeerde kant zit (hij “vangt” water) nu is dit denk ik wel op te lossen door wat extra silicone aan te brengen, maar dit had voorkomen kunnen worden door alles beter uit elkaar te houden en op te letten. Hoe doe jij dit? Schrijf jij iets op de panelen zelf?

Zelf ben ik er wel erg blij mee, er moeten nog een paar verstevigingen gedaan worden en dan is hij af! Al met al denk ik wel dat je sneller resultaat kan halen als je wel de bredere stof te pakken kan krijgen, daarnaast is een houten mal misschien ook wel handig.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Laten we voorlopig maar in deze draad verder spreken. Na het DIY weekend zal ik heel de conversatie verhuizen naar ons eerder topic.
    Ik ben vandaag terug begonnen met het maken van vermoedelijk een laatste trailstar ter voorbereiding van het DIY weekend.
    Ik heb ook geen oplossing voor het gaan lopen van de stof tijdens het naaien. Geregeld stop ik even en gooi alles op een hoop op de tafel en leg het volgende stuk vlak wat genaaid moet worden.
    Het dichten van de top: mijn probleem is dat ik beter in het verleden alles in detail had uitgeschreven hoe ik het aanpak. Nu moet ik er steeds terug over nadenken hoe ik het eerder deed.
    Ik werk met een stuk stijf karton dat ik in de juiste hoek snij zodat die, als de trailstar vlak gelegd wordt en in de top geschoven wordt, het geheel oprekt zodat de top opgespannen staat binnen één vlak.
    Daarna werk ik in twee etappes.
    De versteviging langs de binnenkant, daarvan snij ik de cirkel ook tot het midden maar voor de versteviging van de buitenkant en om de top een mooie afwerking te geven werk ik met een volledige cirkel. Het overtollige stuk wordt teruggeplooid en nog een keer vastgelijmd op de buitenkant.
    Ik prik het cirkelvormig stuk vast op een PU plaat zodat er geen kreukels in zitten en strijk het dan in met zuivere siliconen en leg de onderkant van de vlakke top op het ingesmeerd deel, druk dat goed aan en plooi dan de flappen links en rechts naar binnen.
    Daarna haal ik het karton uit de top en modelleer de top zodat alle luchtbellen weg zijn.
    In principe hoef ik eigenlijk niets op de stof te schrijven. Behalve dan natuurlijk de lijn waarlangs ik moet knippen
    In mijn eerste modellen heb ik ook de afwateringsfout gemaakt in de top. Nu heb ik daar extra aandacht voor gehad dat hij dakpansgewijs ligt.
    Ik gebruik zelf een hardboard mal om een aanzet te hebben voor de alcoholstift om de snijlijn te trekken.
    Op de vloer van mijn huis heb ik de drie punten van de driehoek vastgelegd door drie stukken wit papiertape met een kruis erin. De silnylon is doorzichtig genoeg om die punten te zien en dienen als referentie voor de houten mal.

Luuk
    Bijdrager

Prima Ivo, ik dacht ik post de problemen hier ook zodat je de algemene zaken misschien kan behandelen op 22nov (ook al ben ik daar niet bij, misschien is het toch interessant voor anderen).

Griet
    Moderator

Om de boel voor de DIY-dag hier nog wat aan te zwengelen:

Ik denk er over om de schaar in een oude rugzak te zetten. Plan is om het draagstel te houden en iets à la ULA epic in elkaar te flansen. Dat flansen zal wel weer dik meer tijd en gepruts in beslag nemen dan dat ik denk natuurlijk, maar soit.

Al wie toevallig zelf al een rugzak heeft gemaakt: graag meebrengen zodat ik eens kan bestuderen.

Al wie een non-MYOG rugzak à la ULA epic heeft (Willem…): eeuwige dank als ik die ook eens mag bestuderen / opmeten.

Algemeen dacht ik: misschien handig om mee te brengen (althans dat doe ik):

fototoestel, lintmeter, iets om nota te nemen en die USB-stick waar Ivo het hierboven ergens over had.

En eigen bouwsels hopelijk ook natuurlijk.  Feest!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 952

Ik zal mijn ULA Epic meenemen. 😉

ivovm
    Sleutelbeheerder

Iedereen zou mail hebben gehad van mij.
    Daarin heb ik iedereen aangespoord om los van het item doe het zelf ook af te komen met de auto vol eigen materiaal zodat een uitwisseling mogelijk is. Griet heeft de lont al aangestoken met een eigen wens.
    Het beloofd een droog weekend te worden.
    Ideaal voor een tentenshow
    dus kom af met jullie demonstratiemodellen
    zowel zelfbouw als “vanaf de fabriek” modellen.
    Maken we van het grasveldje een echt kermisplein

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.